@article { author = {Nadere, Bahri}, title = {The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Group Therapy on Self-Esteem of Female Students of Payame Nuremelard University}, journal = {medical journal of mashhad university of medical sciences}, volume = {61}, number = {6.1}, pages = {175-181}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {1735-4013}, eissn = {2008-2673}, doi = {10.22038/mjms.2019.13788}, abstract = {Introduction: Self-esteem is one of the most important bases for the formation of human personality. The purpose of this study was to investigate the effect of life review therapy with emphasis on the principles of Islamic ontology on the rate of self - esteem in undergraduate female students. Methods: The methodology was based on a quasi-experimental research design including two groups of pretest and posttest and the population comprised the undergraduate female students of Payame Noor Open University (Malard Branch). Thirty six students selected through convenient sampling were randomly assigned into the two experimental and control groups with equal numbers. The Beck Self - esteem Inventory (1967) was used to measure students’ self - esteem. The experimental group received six sessions of training patterns of life review therapy with emphasis on the principles of Islamic ontology (Esmaili, 2010). The collected data was analyzed with ANOVA using SPSS software version 22. Results: The results showed that the difference between pre-test scores and self-esteem scores on post-test scores with F(1.17) = 43.029 was significant at p Conclusion: According to the findings of this research life review therapy with emphasis on the principles of Islamic ontology effectively reduced the rate of self - esteem in undergraduate female students.}, keywords = {life review therapy,Islamic ontology,self - esteem,undergraduate female students}, title_fa = {اثربخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری برعزت نفس دانشجویان دختر دانشگاه پیام نورملارد}, abstract_fa = {مقدمه: مطالعه حاضر باهدف بررسی اثربخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری برعزت نفس دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور ملاردصورت گرفته است. روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی دوگروهی با پیش آزمون و پس آزمون و جامعه آماری همه دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور ملارد  می‎باشد. که از میان آن‎ها 36 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه به نسبت مساوی قرار گرفتند. ابزار سنجش پرسشنامه عزت نفس  کوپر اسمیت (1967) بود. در گروه آزمایش 6 جلسه آموزش الگویی از درمان مرور زندگی با گرایش هستی شناسی اسلامی اسمعیلی (1389) برای آن ها اجرا گردید. داده ها از طریق تحلیل واریانس و با استفاده از نسخه 22 نرم افزار (SPSS) تحلیل شد. نتایج: نتایج نشان داد که تفاوت بین نمرات پیش آزمون و نمرات پس آزمون عزت نفس با مقدار  029/43 = (17/1)F در سطح  01/0 > p معنادار است. یعنی نمرات عزت نفس دانشجویان گروه آزمایش پس از اجرای جلسات درمان(پس آزمون)، نسبت به قبل از اجرا(پیش آزمون) افزایش معناداری داشته است. نتایج آزمون اثر بین گروهی نیز نشان داد که  تفاوت نمرات گروه با 670/4227 = (34/1)F در سطح  01/0>p معنادار است. یعنی بین گروه آزمایش و کنترل از لحاظ نمرات عزت نفس تفاوت معناداری وجود دارد که حاصل از تاثیر مثبت این مداخله بر دانشجویانی می باشد که از این رویکرد بهره مند شده‎اند. نتیجه گیری: باتوجه به یافته های این پژوهش اثربخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری برعزت نفس دانشجویان دختر موثر بوده است. }, keywords_fa = {درمان شناختی--رفتاری,عزت نفس,دانشجویان,دختر}, url = {https://mjms.mums.ac.ir/article_13788.html}, eprint = {https://mjms.mums.ac.ir/article_13788_5cd940a994edde12f822dd4910443139.pdf} }