@article { author = {Hashemian, 2 Pejman and Nazemian, Abbas and Hashemian, Peyman}, title = {Comparison of efficacy of cognitive-behavioral therapy and neurofeedback on symptoms of adolescence obsessive-compulsive disorder}, journal = {medical journal of mashhad university of medical sciences}, volume = {59}, number = {1}, pages = {48-55}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {1735-4013}, eissn = {2008-2673}, doi = {10.22038/mjms.2016.6989}, abstract = {Introduction: Obsessive-compulsive disorder (OCD) is a prevalent psychiatric disorder among adolescences that leads to functional impairment so it is necessary that the researchers assess the appropriate treatment methods. In addition to routine medications, cognitive-behavioral therapy and neurofeedback are applied for treatment. The present study aimed to compare the efficacy of cognitive-behavioral therapy (CBT) and neurofeedback on symptoms of adolescence obsessive-compulsive disorder. Methods: This clinical trial conducted in 2011-12 and its statistical community was the OCD adolescents who referred to a private clinic in Mashhad, Iran.Over all 24 adolescents (12-18 years) who received the score >70 in Wechsler IQ test and the diagnosis of OCD according to the clinical interview by a child and adolescents psychiatrist and DSM-IV criteria were selected through available sampling method and they were divided into CBT and neurofeedback groups randomly.  The participants fulfilled the Yale-Brown Scale before and after intervention (10 weekly sessions). Data analyzed by descriptive statistics, variance analysis, T test, and SPSS software version 16. Results: The two groups were matched in variables of sex and education. The scores of Yale-Brown Scale were not significantly different in pre-test (p=0.421). These scores were reduced significantly after intervention in CBT group (p=0.001) and neurofeedback group (p=0.000) but the effect of neurofeedback was more compared to CBT (P=0.014). Conclusion:Based on the results, both cognitive-behavioral therapy and neurofeedback have significant effects on reduction of symptoms of obsessive-compulsive disorder among adolescents but the effect of neurofeedback was more significantly compared to cognitive behavioral therapy.}, keywords = {Adolescents,Cognitive behavioral therapy,Neurofeedback,Obsessive-compulsive disorder}, title_fa = {مقایسه‌ی اثربخشی روش‌های درمان شناختی-رفتاری و نوروفیدبک بر علایم اختلال وسواسی-جبری نوجوانان}, abstract_fa = {مقدمه اختلال وسواسی-جبری از اختلالات شایع روان‌پزشکی در میان نوجوانان است که موجب اختلال کارکرد مبتلایان شده و این امر لزوم بررسی روش‌های مناسب تشخیصی و درمانی را روشن می‌سازد. علاوه بر درمان‌های متداول دارویی، درمان شناختی-رفتاری و درمان‌هایی نظیر نوروفیدبک نیز مورد استفاده قرار گرفته‌اند. هدف مطالعه‌ی حاضر مقایسه‌ی اثربخشی روش‌های درمان شناختی-رفتاری و نوروفیدبک در اختلال وسواسی-جبری نوجوانان بود. روش کار این مطالعه‌ی مداخله‌ای در سال 1391-1392 انجام شده و جامعه‌ی آماری آن شامل نوجوانان مبتلا به اختلال  وسواسی-جبری است که  به کلینیک خصوصی در مشهد مراجعه کرده‌اند. 24 نوجوان 12 تا 18 ساله دارای نمرات هوش وکسلر حداقل 70 با توجه به مصاحبه‌ی روان‌پزشکی فوق تخصصی کودکان و مقیاس تشخیصی DSM IV با نمونه‌گیری در دسترس وارد مطالعه شده و به طور تصادفی در دو گروه نوروفیدبک و درمان شناختی-رفتاری قرار گرفتند. نمونه‌ها مقیاس یل-براون را قبل و بعد مداخله (10 جلسه هفتگی) تکمیل نمودند. داده‌ها با آمار توصیفی، تحلیل واریانس و آزمون تی و نرم‌افزار SPSS تحلیل شدند. نتایج نوجوانان دو گروه از نظر سن و تحصیلات با هم همسان بودند. نمرات یل-براون دو گروه قبل از مداخله، تفاوت معنی‌داری نداشت (421/0=p). بعد مداخله نمرات گروه درمان شناختی-رفتاری (001/0=p) و نوروفیدبک (000/0=p) کاهش معنی‌داری نشان داد و تفاوت بین دو گروه هم با برتری اثر نوروفیدبک معنی‌دار بود (014/0=p). نتیجه گیری بنا بر نتایج مطالعه، درمان نوروفیدبک و درمان شناختی-رفتاری بر کاهش علایم اختلال وسواسی-جبری نوجوانان تاثیر معنی‌داری داشته‌اند اما اثربخشی درمان نوروفیدبک بر کاهش علایم این اختلال به طور معنی‌داری بیش از درمان شناختی-رفتاری می‌باشد.}, keywords_fa = {اختلال وسواسی-جبری,درمان شناختی-رفتاری,نوجوانان,نوروفیدبک}, url = {https://mjms.mums.ac.ir/article_6989.html}, eprint = {https://mjms.mums.ac.ir/article_6989_7966483e66511bfb2738f231451d281c.pdf} }