%0 Journal Article %T اثربخشی آموزش روانشناسی مثبت‌نگر و خود‌دلسوزی شناختی بر خودکارآمدی، فرسودگی و خودتنظیمی تحصیلی دانشجویان %J مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد %I دانشگاه علوم پزشکی مشهد %Z 1735-4013 %A عباسی, محمد %A داودی, حسین %A حیدری, حسن %A پیرانی, ذبیح %D 2018 %\ 01/21/2018 %V 60 %N 6 %P 1649-1660 %! اثربخشی آموزش روانشناسی مثبت‌نگر و خود‌دلسوزی شناختی بر خودکارآمدی، فرسودگی و خودتنظیمی تحصیلی دانشجویان %K خودتنظیمی تحصیلی %K خوددلسوزی شناختی %K خودکارآمدی تحصیلی %K روانشناسی مثبت نگر %K فرسودگی تحصیلی %R 10.22038/mjms.2019.14260 %X مقدمهپژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش روانشناسی مثبت­نگر و خوددلسوزی شناختی خودکارآمدی، فرسودگی و خودتنظیمی تحصیلی دانشجویان صورت گرفت.روش کارروش این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح دو گره آزمایش و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک در سال تحصیلی 98-97 بود که تعداد 45 نفر از دانشجویان با استفاده از شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و به ‌طور تصادفی در سه گروه آزمایش و کنترل  (در هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. شرکت­کنندگان پرسشنامه­های خودکارآمدی تحصیلی میجلی و همکاران(2000)، فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران (1997) و خودتنظیمی تحصیلی بوفارد (1995) را تکمیل کردند. فرضیه‌ها با آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره و تحلیل واریانس یک­طرفه آزمون شدند.نتایجنتایج نشان داد که در متغیر خودکارآمدی تحصیلی به ترتیب آموزش روانشناسی مثبت­نگر و سپس خود­دلسوزی شناختی اثربخش بودند. در متغیر فرسودگی تحصیلی به ترتیب آموزش خوددلسوزی شناختی و سپس روانشناسی مثبت نگر اثربخش بودند. در متغیر خود تنظیمی تحصیلی به ترتیب روانشناسی مثبت­نگر و  سپس خوددلسوزی شناختی اثربخش بودند.نتیجه گیری  آموزش روانشناسی مثبت­نگر و خوددلسوزی شناختی باعث ارتقاء خودکارآمدی و خودتنظیمی تحصیلی و همچنین کاهش فرسودگی تحصیلی می­گردد. %U https://mjms.mums.ac.ir/article_14260_108649aef44499a81f4c82b2e7bd18f8.pdf