TY - JOUR ID - 15669 TI - بررسی اثربخشی روان درمانی بر کاهش شدت علائم اختلال ملال پیش از قاعدگی JO - مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد JA - MJMS LA - fa SN - 1735-4013 AU - درخشانپور, زهرا ژیلا AU - بحرینیان, سید عبدالمجید AU - خاکپورشمس‌آبادی, سیده محبوبه AU - بحری, فائزه AD - کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد بیرجند، بیرجند، ایران AD - دکترای تخصصی و استاد تمام گروه روان‌شناسی بالینی، دانشگاه آزاداسلامی علوم پزشکی واحد تهران، تهران، ایران. AD - کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنائی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند، بیرجند، ایران. AD - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام، تربت جام ، ایران. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 63 IS - 1 SP - 2196 EP - 2187 KW - روان درمانی بر کاهش شدت علائم اختلال ملال پیش از قاعدگی مؤثر است DO - 10.22038/mjms.2020.15669 N2 - مقدمه: اختلال ملال پیش از قاعدگی مجموعه­ای از علائم تکرار شونده­ی فیزیکی، روانی و رفتاری است که در انتهای چرخه­ی قاعدگی رخ می­دهد و با شروع قاعدگی برطرف می­شود و موجب اختلال در عملکرد فرد می­گردد . روش­های درمانی متعدد بر روی آن موثر بوده است. با توجه به این­که نحوه­ی افکار، احساسات و هیجانات در رشد یا کاهش علائم این اختلال تاثیر می­گذارد؛  هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی روان­درمانی بر کاهش شدت علائم اختلال ملال پیش از قاعدگی است.روش کار: روش پژوهش از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. نمونه پژوهش شامل 28 نفر (14 نفر آزمایش و 14 نفر گروه کنترل) از بیماران مبتلا به اختلال ملال پیش از قاعدگی بود که به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به ابزار پژوهش که عبارت بود از فرم ثبت وضعیت روزانه­ی علائم پیش از قاعدگی (DRSP)  پاسخ دادند. طی 8 جلسه، هر جلسه به مدت 90 دقیقه، روان­درمانی با رویکرد شناختی رفتاری برای گروه آزمایش انجام پذیرفت و گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله‌ای دریافت ننمودند. جهت تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها از نرم­افزار آماریSPSS (21) و آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد.یافته­ها: نتایج حاصل از داده‌ها نشان داد روان درمانی با رویکرد درمان شناختی رفتاری باعث کاهش معنی­دار علائم اضطرابی، افسردگی و علائم هیجانی اختلال ملال پیش از قاعدگی  افراد گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شد (05/0p<). UR - https://mjms.mums.ac.ir/article_15669.html L1 - https://mjms.mums.ac.ir/article_15669_d6deeee4ff94e15c4d4a0dfa316d24a8.pdf ER -