TY - JOUR ID - 3422 TI - بررسی اثر نوروفیدبک در درمان اختلال یادگیری درس ریاضی کودکان مقطع سوم ابتدایی JO - مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد JA - MJMS LA - fa SN - 1735-4013 AU - سجادی, سیدعلیرضا AU - آخوندپور منطقی, علی AU - هاشمیان, پیمان AD - استادیار روانپزشکی/ مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، بیمارستان ابن سینا، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران AD - استادیار روانپزشکی، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، بیمارستان ابن سینا، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 57 IS - 5 SP - 719 EP - 726 KW - نوروفیدبک KW - اختلالات یادگیری KW - کودکان مقطع سوم ابتدایی DO - 10.22038/mjms.2014.3422 N2 - مقدمه از آنجا که درمان اختلالات یادگیری از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نوروفیدبک از روش های درمانی نسبتا جدید می باشد مطالعه حاضر به بررسی اثر این روش در درمان اختلالات یادگیری می پردازد.   روش کار این مطالعه کارآزمای بالینی در بیمارستان دکتر شیخ و ابن سینا مشهد در سال1392 انجام شد. در این مطالعه 28 کودک مقطع سوم ابتدایی که با توجه به مصاحبه روانپزشکی پرونده تحصیلی ، اختلال یادگیری در ریاضی دارند، مورد مطالعه قرار می گیرند. یک گروه (N=14) درمان نوروفیدبک و گروه دیگر(N=14) درمان نوروفیدبک غیر واقعی(sham)دریافت می کنند. هر کودک 20 جلسه درمان ، که هر جلسه 30 دقیقه بود ، دریافت می کرد و طول دوره درمان 10-12 هفته بود. نتایج با نرم افزار SPSS و آزمون تی و کوواریانس تجزیه و تحلیل شد.   نتایج دو گروه از نظر هوشی و سنی و تحصیلی و جنسی و شدت اختلال ریاضی یکسان بودند.در  مقایسه دو گروه آزمایش و کنترل، اثر مداخله بر گروه آزمایش معنی دار بود و تفاوت دو گروه نیز معنی دار بود (0.05 > p).و مداخله توانسته بود در سه بار اندازه گیری تفاوت معنی دار ایجاد کند (0.01 > p).روند تغییرات متغیر در سه بار اندازه گیری، خطی بود (0.05 > p). تفاوت پیش آزمون و پس آزمون  تنها در گروه پسران معنی دار بود و در گروه دختران معنی دار نبود.   نتیجه‌گیری بررسی اثربخشی درمان بر اختلال ریاضی نشان داد که که نوروفیدبک باعث بهبود عملکرد ریاضی در کل گروه آزمایش شده است و اثربخشی درمان تا یک سال بعد از درمان باقی مانده است (0.01 > p). این اثر مثبت تنها در پسران تائید شد. UR - https://mjms.mums.ac.ir/article_3422.html L1 - https://mjms.mums.ac.ir/article_3422_c030a4ad7e8ee2f79260e812c3b2e7d1.pdf ER -