TY - JOUR ID - 453 TI - بررسی تاثیر دستورالعمل های توجه درونی و بیرونی (دور و نزدیک) بر تعادل بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس JO - مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد JA - MJMS LA - fa SN - 1735-4013 AU - دوستی, فاطمه AU - فروغی پور, محسن AU - سهرابی, مهدی AU - طاهری, حمیدرضا AU - سعیدی, مرتضی AU - تیموری, سمانه AD - کارشناس ارشد تربیت بدنی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران AD - دانشیار گروه مغزو اعصاب، ¬دانشگاه¬علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران AD - -دانشیار رفتار حرکتی در تربیت بدنی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران AD - دانشیار رفتار حرکتی در تربیت بدنی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران AD - -استادیار گروه مغزو اعصاب، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 56 IS - 1 SP - 15 EP - 20 KW - تعادل KW - دستورالعمل های توجه KW - مولتیپل اسکلروزیس DO - 10.22038/mjms.2013.453 N2 - مقدمه هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر سه نوع دستورالعمل توجه درونی، بیرونی نزدیک و بیرونی دور بر اکتساب و یادگیری تکلیف تعادلی بیماران مبتلا به ام اس است. روش کار این مطالعه توصیفی و نیمه تجربی در سال 1390 در دانشگاه فردوسی مشهد انجام شده است. نمونه آماری در این مطالعه30 بیمار مبتلا به ام اس بود که به شیوه تصادفی از بین بیماران مبتلا به ام اس شهر مشهد انتخاب شدند و به همین روش نمونه‌ها به سه گروه توجه درونی(توجه به پاها)، توجه بیرونی نزدیک(توجه به علامت‌های جلو پاها) و توجه بیرونی دور(توجه به نشانه‌های دورتر از پاها) تقسیم شدند. اطلاعات ثبت شده در پرسشنامه ها با آمار توصیفی و آزمون های آنوا، تی و نرم افزارهای اکسل و SPSS مقایسه و تجزیه و تحلیل شدند. نتایج با استفاده از آزمون تی وابسته نشان داده شد که سطح معنا داری برای عملکرد گروه درونی برابر 41/0p=، برای گروه بیرونی نزدیک 01/0p=  و برای گروه بیرونی دور 002/0p= است که با توجه به این که سطح معناداری 05/0p≤  در نظر گرفته شد در گروه درونی معنادار نبود و در دو گروه بیرونی دور و نزدیک معنادار بود. نتیجه گیری آزمون فرضیه‌ها در سطح معنا‌داری05/0p≤  نشان داد که تعادل شرکت‌کنندگان در هر دو گروه با دستورالعمل توجه بیرونی دور و نزدیک بهبود پیدا کرد و میزان پیشرفت در هر دو گروه تقریباًمشابه بود ولی میانگین عملکرد این دو گروه بهتر از گروه با دستورالعمل توجه درونی بود. UR - https://mjms.mums.ac.ir/article_453.html L1 - https://mjms.mums.ac.ir/article_453_981fa87c4059e57ac2c71780b1178209.pdf ER -