بررسی ارتباط پلی‌مرفیسم rs3745453 با ریسک ابتلا به بیماری مالتیپل اسکلروزیس

1 گروه زیست شناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت،فارس، ایران

2 دانشکده علوم، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 گروه میکروبشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران.

4 مرکز تحقیقات عصب شناسی اصفهان، بیمارستان الزهرا، گروه نورولوژی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

مولتیپل اسکلروزیس(MS)، از بیماری­های خود ایمن سیستم عصبی مرکزی است، امروزه مشخص شده است که تغییر در توالی تک نوکلئوتید­ها یا SNP با ابتلا یا مقاومت به بیماری­ها در ارتباط است. در مطالعات اخیر ارتباط پلی مرفیسم میکرو RNA با بیماری­هایی از جمله سرطان و بیماری­های خود ایمنی گزارش شده است. میکروRNA گروهی از RNA های غیرکدکننده بوده که در انواع فرایند­های بیولوژیک سلولی مانند رشد، تقسیم سلولی و ایمنی اثرگذارند.
 از71 بیمار MS و71 فرد سالم، نمونه خون جمع آوری وDNA  استخراج شد. آنالیز ژنوتیپی با تکنیک  TARMS PCR  بررسی شد. ارتباط پلی مرفیسم rs3745453 با بیماری­ ام اس با آزمون­های آماری ارزیابی شد.
فراوانی ژنوتیپی TT ،  TC وCC  در افراد بیمار 34 ، 24،13 و در گروه کنترل 39، 11 و21 درصد بود. در هر دو گروه، ژنوتیپ TT غالب و فراوانی هتروزیگوتها در افراد بیمار نسبت به گروه کنترل بیشتر بود. نسبت شانس (OR) در ژنوتیپ TC برابر با 7/2 بود. به عبارتی افراد هتروزیگوت، 7/2 برابر نسبت سایر افراد شانس ابتلا به بیماری MS را دارند.
 مطالعه حاضر اولین گزارش از ارتباط بین پلی مرفیسم mir23a و بیماری MS می­باشد. با توجه به نتایج به دست آمده می­توان گفت که پلی مورفیسم mir 23a با شناسه rs3745453 با MS در ارتباط است (029/0=p).

Association between rs3745453 Gene Polymorphism and the Risk of Multiple Sclerosis

• Zeynab Golshani 1
  • Zohreh Hojati 2
  • Ali SHarifzadeh 3
  • Vahid SHaygannejad 4
  • Mojtaba Jafarinia 1
1 Department of Biology, Marvdasht branch, Islamic Azad University, Marvdasht , Fars, Iran
2 Department of Biology, Faculty of Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran
3 Department of Microbiology, Islamic Azad University Shahrekord branch, Shahrekord, Iran.
4 Isfahan Neurosciences Research Center, Alzahra Hospital, Department of Neurology, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran

Introduction: Multiple Sclerosis (MS) is a major autoimmune disease of the central nervous system. Today it is specified that changes in the sequence of single nucleotides or SNPs are associated with disease or resistance to disease. In recent studies, the association of micro-RNA polymorphism has been reported with diseases such as cancer and autoimmune diseases. Micro RNA is a group of non-coding RNA that affects a variety of biological processes such as growth, cell division, and immunity.
Materials&Methods: blood samples were collected from 71 MS patients and 71 healthy subjects, and DNA was extracted. Genotyping analysis was performed using TARMS PCR technique. The relationship between rs3745453 polymorphism and MS was evaluated by statistical tests.
Results: TT, TC and CC genotypic frequencies are 34, 24 and 13 in patients and 39, 11 and 21% in control group respectively. In both groups, the TT genotype was dominant and heterozygote frequencies were higher in patients than control group. Odd ratio (OR) in TC genotype was 2.7. In other words, heterozygote individuals have a 2.7 times higher chance of MS than others
Conclusion: This study was the first report of the relationship between mir23a polymorphism and MS disease. According to the results, we can say that mir 23a rs3745453 polymorphism is associated with Multiple sclerosis (P = 0.029). It is suggested that further studies should be done with more samples.

• Polymorphism
  • Micro RNA
  • Multiple Sclerosis

مالتیپل اسکلروزیس یاMS از بیماری­های خودایمن سیستم اعصاب مرکزی (مغز و نخاع) بوده که امروزه حدود 5/2میلیون نفردر سراسر جهان به آن مبتلا هستندMS . از بیماری­های مزمن التهابی و عامل ایجاد ناتوانی فیزیکی جدی خصوصا در بین جوانان و زنان در محدوده سنی 20تا40 سال می­باشد. شیوع این بیماری در زنان چندین برابر مردان گزارش شده است (1). علائم بالینی در افراد مختلف متفاوت بوده به طوری خستگی، اختلالات بینایی و حسی، درد و ناتوانی حرکتی با درجات متفاوت در افراد بیمار مشاهده می­گردد. تفاوت در علایم بالینی در ارتباط با سایت­های آسیب دیده در سیستم عصبی مرکزی است که این آسیب­ها به علت عبور سلول­های ایمنی از سدخونی مغزی ایجاد شده و در نهایت منجر به ایجاد التهاب، دمیلینه شدن، آسیب سلول های گلیال[1]، دژنره شدن آکسونی[2] و در نتیجه اختلال در ارسال پیام عصبی می­­شود. ضایعات اغلب در نخاع، ساقه مغز، بافت اطراف بطنی و عصب بینایی ایجاد می­شوند (2). سلول­های T در ایجاد ضایعات نقش اولیه دارند. بیماری با لنفوسیت­های خود فعال آغاز شده که پاسخ­های نابجا در برابر اتوآنتی ژن­های CNS ایجاد می­کنند. عبور سلول­های ایمنی از خون محیطی که در افراد MS  نوع عود کننده – بهبود یابنده[3]  غالب است، از تارگت­های اصلی در درمان­های در دسترس MS است.

بیماری MS، از نظر بالینی به فرم­های زیر تقسیم بندی می گردد

فرم(RR-MS)Relapsing-Rremitting عودکننده–بهبود یابنده

فرم(SP-MS) Secondary progressive پیشرونده ثانویه

فرم (PP-MS) Primary progressive پیشرونده اولیه

فرم(RR-MS)  به صورت عودکننده - بهبود یابنده، در 80تا90% افراد مبتلا دیده می­شود. در این فرم دوره­هایی از حملات متناوب و بهبودی نسبی مشاهده می­گردد که با گذشت زمان و با افزایش تدریجی آسیب­های سیستم عصبی، معلولیت­های شدیدی را نیز به همراه خواهد داشت، به طوری که حدود 50% از بیماران پس از 19 سال به ویلچر نیاز خواهند داشت که منجر به ایجاد فرم دیگر این بیماری یعنی (SP-MS) یا پیشرونده ثانویه، خواهد شد.

فرم سوم PP-MS یا بیماری پیشرونده از ابتدا، حدود 10 تا20% بیماران را به خود اختصاص داده که بیماران معلولیت­های پیشرونده بدون حملات حاد را تجربه خواهند کرد (3).

علی رغم پیچیدگی و مکانیسم ناشناخته این بیماری، اعتقاد بر این است که در افراد مستعد از لحاظ ژنتیکی برای مثال ناحیه [4](HLA)، مداخله فاکتورهای محیطی و اپی ژنتیکی می­تواند زمینه ساز ابتلا به MS شود. عوامل محیطی مانند زندگی در نواحی معتدل، کمبود ویتامین D، استرس و بیماری­های ویروسی از جمله ریسک فاکتورهای مشاهده شده در افراد بیمار است (4).

میکروRNA،(miRNA) RNA­ های کوچک غیرکدشونده تقریبا به طول 18 تا23 نوکلئوتید بوده که از طریق تخریب یا مهار ترجمه­ی mRNA تولید پروتئین را متوقف می­کنند. امروزه نقش کلیدی این عناصر ژنتیکی در تنظیم فرایندهای سلولی مختلف مانند رشد، سیکل سلولی، تمایز، آپوپتوز، متابولیسم و رگ زایی مشخص شده است. علاوه بر این گزارش شده است که miRNA ها، در مسیر های انکوژنی یا تومور ساپرسوری در تنظیم شبکه­های بیان ژنی نیز اثر گذارند. بیان­miRNAها درسلول­های ایمنی و سیستم عصبی بسیار بالا بوده که نشان دهنده اهمیت آن­ها در نوروایمونولوژی است. شناسایی و پایداری این عناصر در مایعات بدن، استفاده از آن­ها را به عنوان بیوماکر جدید در تشخیص­های کلینیکی هموار کرده است. مطالعات اخیر مشخص کرده است که تغییر تک نوکلئوتیدی در توالی miRNA می­تواند تولید یا تمایل آن­ها برای اتصال به ژن­های هدف را تغییر ­دهد و باعث ایجاد تغییرات پاتولوژیک شود. فعالیت بیولوژیک سلول­های T و B cell  تحت تاثیر miRNA های خاصی قرار داشته که در تنظیم، تکوین و تمایز رده­های مختلف سلولی دخالت دارند (5).

رشد و تکوین Tcell در تیموس و فعالیت آن­ها در خون محیطی در ارتباط با شبکه سیگنالینگ پروتئینی پیچیده­ای است، که توسط miRNAها کنترل می­شود. سیستم ایمنی ذاتی نقش مهمی در اتوایمنی ایفا می­کند. مطالعات مشخص کرده است که تکوین سلول­های رده میلویید و عملکردشان در اثر تعامل داینامیک بین ترانس کریپشن فاکتورهای خاص وmiRNA هاست. این miRNAها در تنظیم گرانولوسیت­ها، منوسیت­ها، ماکروفاژها،CD  ها ،سلول کشنده طبیعی[5] فعالیت می­کنند (6).

در برخی از مطالعات بیان غیر نرمال miRNA ها در افرادMS  در مقایسه با سالم مشاهده شده است (12). تغییرات و موتاسیون­های ژنتیکی در miRNA تکامل سیستم ایمنی و پاسخ ایمنی را تحت تاثیر قرار داده ودر پاتوژنز بیماری­های خود ایمنی مانند  MS  نقش دارند.

mir23a اولین عضو شناسایی شده در کلاستر miR-23a~27a~24-2 بوده که تاکنون نقش آن در چندین نوع سرطان، هایپرتروفی قلبی، و آتروفی ماهیچه­ای به اثبات رسیده است و در برخی از مطالعات مشخص شده است که بیان miR23a در بیماری­هایی مانند، AML،CLL  سرطان معده و سرطان کبد و سینه افزایش می­یابد (5-7).

با توجه به اهمیت عملکرد میکرو RNA ها در مراحل مختلف تکوین و عملکرد سیستم ایمنی، در این مطالعه به بررسی اثر پلی مرفیسم ژنتیکی mir23a rs3745453 و ریسک ابتلا به ام اس پرداخته شده است. مطالعه حاضر برای اولین بار به بررسی ارتباط miRNA با بیماری MS می­پردازد.

این تحقیق مورد – شاهدی (case- gontrol)  بر روی71 بیمار مبتلا به MS که بیماری آن­ها توسط متخصص مغز و اعصاب تایید شده بود و 71 فرد سالم به عنوان گروه کنترل انجام گرفت. افراد نرمال دارای هیچ نوع سابقه­ای از بیماری­های خود ایمنی نبودند. افراد گروه کنترل وبیمار از لحاظ سن همسان سازی شدند. پس از اخذ تاییدیه اخلاقی، برای بررسی ژنوتیپ افراد مورد مطالعه و پس از اخذ رضایت نامه، حدود 5/2 سی سی از خون وریدی افراد مورد پژوهش گرفته و درون لوله­های حاوی ماده ضد انعقاد EDTA منتقل شد. نمونه­های خون به همراه پرسشنامه مورد نظر، به آزمایشگاه منتقل شدند وسپس نمونه­ها در دمای 20- درجه سانتی گراد نگه داری شدند.DNA  نمونه­ها با استفاده از کیت GenetBio کره جنوبی طبق پروتوکل پیشنهادی استخراج گردید.

برای انتخاب miRNA مقالات کار شده در زمینه پلی مرفیسم، miRNA و MS مورد بررسی قرار گرفتند و در نهایت mir23a به دلیل عملکردهای مهم در سیستم ایمنی و تمایز لنفوسیت­ها و همچنین تارگت کردن فاکتور تنظیم کننده اینترفرون انتخاب شد. به منظور مشخص کردن  SNP‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ژن miR 23a، ابتدا توسط سایت NCBI، واریانت­های ژن مورد نظر بررسی شد و سپس طراحی پرایمر توسط چندین نرم افزار انجام گرفت. در ادامه پرایمرهای طراحی شده توسط نرم افزارPrimer   (نسخه3) به دلیل اندازه مناسبتر قطعات انتخاب شد. پرایمرهای طراحی شده توسط نرم افزار oligo(نسخه7)، از لحاظ دمای اتصال، تشکیل دایمر پرایمر، تشکیل هیرپین و ... مورد بررسی و آنالیز قرار گرفت و در نهایت با استفاده از سایت Pubmed  توالی پرایمرها BLAST  گردید. پرایمرها توسط شرکت ماکروژن کره با واسطه شرکت سیناکلون سنتز شد.

واکنش PCR  در حجم نهایی 20  میکرولیتر شامل 75/0 میکرولیتر Mgcl2، 5/0 میکرولیتر dNTP، 2/1 میکرولیتر بافر،  8میکرولیتر DNA، 1 میکرولیتر از پرایمرهای داخلی و 2 میکرولیتر پرایمرهای کنترل و تا حجم نهایی 20 آب مقطر استفاده گردید. برنامه PCR  به صورت یک مرحله دناتوراسیون اولیه، دردمای 95 درجه سانتی گراد برای مدت 5 دقیقه و در ادامه 34 چرخه شامل دناتوراسیون 95 درجه سانتیگراد برای مدت 45 ثانیه، اتصال پرایمر58درجه سانتی گراد برای مدت 45 ثانیه، دمای 72درجه سانتی گراد برای مدت 40 ثانیه به منظور گسترش انجام شد. در نهایت دمای 72 درجه سانتی گراد برای مدت 10دقیقه به منظور طویل سازی نهایی انجام گرفت (9). در ادامه، محصولات حاصل از واکنش تکثیری با استفاده از ژل آگاروز 1% الکتروفورز شدند. از دستگاه ژل داکیومنتیشن جهت بررسی و عکس برداری استفاده شد.

در این پژوهش، برای تخمین ارتباط بین پلی مرفیسم ژن miR23a با شناسه rs3745453  و ریسک ابتلا به MS با استفاده از آنالیز آماری رگرسیون لجستیک، آزمون تی-تست و نسبت شانس (OR) با فاصله اطمینان 95% مورد استفاده قرار گرفت. در همه محاسبات سطح احتمال05/0 p<  از نظر آماری معنی دار در نظر گرفته شد.

مشخصات افراد مورد مطالعه، در جدول 2  مشاهده می‌شود. با توجه به اینکه گروه شاهد و بیمار از لحاظ جنس و سن همسان­سازی شده اند، اختلاف آماری معنی داری بین سن افراد سالم و بیمار مشاهده نشد (05/0p>).

در این مطالعه، مقایسه گروه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سنی 17تا45 سال در گروه بیمار نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که بیشترین میزان ابتلا بهMS  در گروه سنی 25 تا35 سال دیده می­شود. آنالیز آماری نشان داد بین سابقه بیماری قبلی و ابتلا به MS  ارتباط معنی داری وجود ندارد (7/0x2= 05/0> p).

توالی پرایمرها، دمای اتصال و مواد مورد نیاز PCR  در جدول1 آمده است.

[1] gliosis

[2] axon degeneration

[3] (RR) Relapsing-Rremitting

[4] Human leukocyte antigen

[5] NK  cell

جدول شماره 2، مشخصات افراد در دو گروه کنترل و بیمار را نشان می­دهد. همانطور که مشاهده می­شود، افراد خانه دار بیشترین فراوانی را در افراد مبتلا به MS تشکیل می­دهند.

تعیین ژنوتیپ SNPبا شناسه‌ rs3745453 با تکنیک Tetra Primer ARMS- PCR

ژنوتیپ پلی‌مورفیسم‌ تک نوکلئوتیدی با شناسه rs3745453 در نمونه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیمار و کنترل با تکنیکTetra Primer ARMS- PCR تعیین شد (جدول3). همان‌طور که در شکل1 مشخص است برای تعیین ژنوتیپ rs3745453، باند 83 bp7  در همه نمونه­ها باید وجود داشته باشد که نشان دهنده صحت PCR انجام شده است. اما افرادی که علاوه بر این، دارای باند bp 394 نیز هستند، یعنی ژنوتیپ آن­ها در این SNP، CC است.

افرادی که علاوه بر باندهای bp 837 و bp 394 دارای باند bp 490 نیز باشند ژنوتیپ آن­ها TC و اگر فردی فقط دو باند bp 837 و bp 490را داشته باشد  TTمی‌‌‌‌‌‌‌‌باشد.

نتایج حاصل از تعیین ژنوتیپ های پلی مرفیسم rs3745453 در ژن mir23aدر شکل 1 آمده است.

میکروRNA (miRNA)  RNA های کوچک غیرکدشونده 18 تا23نوکلئوتیدی بوده، که تا کنون نقش آن­ها در تنظیم پروسه­های حیاتی مختلف مانند رشد، سیکل سلولی، تمایز، آپوپتوز، متابولیسم و ایمنی مشخص شده است. علاوه بر این miRNA ها، در فعالیت­های مختلف سلولی مانند ترشح انسولین، سنتز نوروترانسمیترها و ریتم شبانه روزی دخالت دارند.

تخمین زده شده که حدود 60% ازmiRNA های شناسایی شده تا امروز در سیستم عصبی مرکزی (CNS) بیان می­شوند. طبق مطالعات اخیر مشخص شده است که miRNA ها نقش مهمی در سیستم ایمنی ذاتی و اکتسابی ایفا می­کنند.

علاوه بر این SNP های عملکردی موجود در pre-miRNA می­تواند با تغییر حساسیت نسبت به بسیاری از بیماری­ها مانند انواع سرطان و بیماری های خودایمنی در ارتباط باشد (8).

در زمینه مطالعات پلی مرفیسم miRNA، اخیرا چندین مطالعه صورت گرفته است. هاشمی و همکاران در سال 2016 ارتباط پلی مرفیسمmiR-499, miR-196a2 وmiR-146a و miR-149 را در سرطان پروستات بررسی کردند. در این مطالعه مشخص شد ژنوتیپ CC  پلی مرفیسم miR-499  با افزایش ریسک سرطان پروستات در ارتباط است. در سال 2014  نیز هاشمی و همکاران در مطالعه­ای نشان دادند پلی مرفیسمhsa-miR-146a rs2910164 با افزایش ریسک ALL[1] در ارتباط است (9).

در سال 2015 لی[2] و همکاران در مطالعه­ای نشان دادند پلی مرفیسم miR-146a با بیماری های خود ایمنی در ارتباط است  (10).

کلاستر ژنی miR23a -27a-24-2 در پروسه های بیولوژیک و پاتولوژیک مانند تکوین، تکثیر، تمایز ،آپوپتوز، پاسخ ایمنی و متاستاز نقش مهمی ایفا می کنند.

همچنین بیان غیر نرمال این کلاستر در انواع سرطان ها مانند سینه، پروستات، معده، هپاتوسلولار، کلانژیو کرسینوما و کولورکتال گزارش شده است. الگوی بیانی پیچیده این کلاستر بیان می­کند که این کلاستر اختصاص – بافتی عمل می­کند به طوری که برخی اعضا در یک نوع سرطان کاهش بیان و برخی افزایش بیان را نشان می دهند (11).

پلی مرفیسم miR23a با شناسه rs3745453 در تنظیم بیان اعضای این کلاستر نقش داشته است . در مطالعه­ای که یانگ[3] و همکاران در سال 2017 بر روی کپی نامبر واریانت­های چندین miRNA با روش Taq Man PCRانجام دادند مشخص شد، کپی نامبر miR23a در بیماران مبتلا به التهاب قرنیه افزایشی را نشان می دهد (7-11).

در مطالعه حاضر برای اولین بار پلی مرفیسم mir23a با شناسه rs3745453 از طریق تکنیکTARMS PCR مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش که بر روی 71 فرد مبتلا به MS و  71فرد سالم انجام شد، فراوانی آلل T(wild Type ) در افراد بیمار (6/0) و گروه کنترل نسبت به آلل (3/0) Cبیشتر بود. فراوانی ژنوتیپی TT،TC و  CC  در افراد بیمار به ترتیب 34، 24، 13% و در افراد گروه کنترل به ترتیب 39، 11، 21%. در هر دو گروه مورد مطالعه، ژنوتیپ TT نسبت به سایر ژنوتیپ ها غالب بود. فراوانی هتروزیگوت ها در افراد بیمار نسبت به گروه کنترل بیشتر بود. به طوری که نسبت شانس (OR)  در ژنوتیپ TC برابر با  7/2 بود. به عبارتی افراد با ژنوتیپ هتروزیگوتی، 7/2 برابر نسبت سایر افراد شانس ابتلا به بیماری MS را دارند (029/0=p). در مطالعه­ای مشابه در ایتالیا ریدولفی[4] و همکاران در سال 2013 با بررسی پروفایل بیانی در افراد MS دریافتند که سطح سرمی miR-15b, miR-223, miR-23a در افراد Ms  در مقایسه با نرمال کاهش می­یابد. آن­ها همچنین گزارش دادند فرکانس آلل C در miR-23a با شناسه rs3745453 به طور معنا داری در افراد MS در مقایسه با نرمال افزایش می یابد (12). بنابر این آلل C را در SNP rs3745453 به عنوان ریسک فاکتوری در بیماری MS پیشنهاد دادند. در حالی که بر خلاف نتایج ریدولفی در ایتالیا در این مطالعه، فراوانی آلل T ، واز لحاظ ژنوتیپی هتروزیگوت ها غالب بودند. علت تفاوت نتایج این مطالعه و جمعیت MS ایتالیایی، شاید به دلیل اختلاف تعداد نمونه­های بررسی یا نوع نمونه miRNA) های سرم در مقابل خون (باشد.

نتیجهگیری

با توجه به ارتباط پلی مرفیسم miRNA با ریسک ابتلا به MS، پیشنهاد می­شود که مطالعات دیگری در آینده، با استفاده از تعداد نمونه­های بیشتر و در سایر مناطق کشور نیز صورت گیرد. به نظر می رسد که مطالعه حاضر بتواند به عنوان مقدمه ای برای بررسی ارتباط پلی مرفیسم سایر miRNA ها با بیماری MSگردد.

تشکر و قدردانی

از افراد شرکت کننده در این مطالعه و همچنین از آقای حسینیان مسؤل محترم بیمارستان تامین اجتماعی سپاسگزاری می­­شود.

[1] Acute lymphoblastic leukemia

[2] Li

[3] Yang

[4] Ridolfi

1- Hauser SL, Oksenberg JR. The neurobiology of multiple sclerosis: genes, inflammation, and neurodegeneration. Neuron 2006; 52:61-76.
2- Ramagopalan SV, Dobson R, Meier UC, Giovannoni G. Multiple sclerosis: risk factors, prodromes, and potential causal pathways. Lancet Neurol 2010; 9:727-39.
3- Calabresi PA. Diagnosis and management of multiple sclerosis. Am Family Phys 2004; 70:1935-44.
4- Belbasis L, Bellou V, Evangelou E, Ioannidis JP, Tzoulaki I. Environmental risk factors and multiple sclerosis: an umbrella review of systematic reviews and meta-analyses. Lancet Neurol 2015; 14:263-73.
5- Cox MB, Cairns MJ, Gandhi KS, Carroll AP, Moscovis S, Stewart GJ, et al. MicroR- NAsmiR-17 and miR-20a inhibit T cell activation genes and are under- expressed in MS whole blood. PLoS One 2010; 5:e12132.
6- Lu LF, Liston A. MicroRNA in the immune system, microRNA as an immune system. Immunology 2009; 127:291-8.
7- Schwarzenbach H, Nishida N, Calin GA, Pantel K. Clinical relevance of circulating cell-free microRNAs in cancer. Nat Rev Clin Oncol 2014; 11:145-56.
8- Kato N, Takeuchi F, Tabara Y, Kelly TN, Go MJ, Sim X, et al. Meta-analysis of genome-wide association studies identifies common variants associated with blood pressure variation in East Asians. Nat Genet 2011; 43:531-8.
9- Hashemi M, Moradi N, Ziaee SA, Narouie B, Soltani MH, Rezaei M, et al. Association between single nucleotide polymorphism in miR-499, miR-196a2, miR-146a and miR-149 and prostate cancer risk in a sample of Iranian population. J Adv Res 2016; 7:491-8.
10- Li C, Fu W, Zhang Y, Zhou L, Mao Z, Lv W, et al. Meta-analysis of microrna-146a rs2910164 g>c polymorphism association with autoimmune diseases susceptibility, an update based on 24 studies. PLoS One 2015; 10:e0121918.
11- Volinia S, Calin GA, Liu CG, Ambs S, Cimmino A, Petrocca F, et al. A microRNA expression signature of human solid tumors defines cancer gene targets. Proc Natl Acad Sci U S A 2006; 103:2257-61. 12- Ridolfi E, Fenoglio C, Cantoni C, Calvi A, De Riz M, Pietroboni A, et al. Expression and Genetic Analysis of MicroRNAs Involved in Multiple Sclerosis. Int J Mol Sci 2013; 14:4375-84.