بررسی شیوع تخم توکسوکارا در خاک پارک های شهرستان لارستان، جنوب ایران در سال 1397

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشکده پزشکی، گروه انگل شناسی و قارچ شناسی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم.

چکیده

مقدمه:
توکسوکاریازیس به وسیله تخم توکسوکارا ایجاد می شود. تخم ها  به همراه مدفوع از بدن سگ و گربه خارج می­شوند، و بعد از چند هفته آلوده کننده می شوند. سندرم لارو مهاجر احشایی یکی از مهترین بیماری های ایجاده شده به وسیله تخم توکسوکارا کنیس و کتی بوده، با این وجود تخم توکسوکارا کنیس اهمیت بیشتری در ایجاد این بیماری دارد. از این رو  انسان ها با مصرف غذا و آب آلوده به تخم­های این کرم به بیماری توکسوکاریازیس مبتلا می شوند.
روش کار:
در این تحقیق تعداد 80  نمونه خاک  از 16 پارک شهرستان لارستان جمع آوری گردید. از هر مکان حدودا  به میزان 200 گرم و تا عمق ۵-۳ سانتی متری خاک جمع آوری شد. سپس با استفاده از الک معمولی، ذرات بزرگ  جدا گردید پس از آن، از الک 150  میکرون جهت جداسازی استفاده شد. سپس جهت انجام تغلیظ و جداسازی تخم توکسوکارا از خاک، از روش شناورسازی با ساکارز استفاده شد.
نتایج:
از کل تعداد پارک های بررسی شده با روش شناورسازی با ساکارز  5 پارک آلوده به تخم توکسوکارا بوده، که از این تعداد پارک آلوده 23 تخم توکسوکارا یافت شد.
بحث و نتیجه گیری:
از آنجایکه توکسوکاریازیس  از جمله بیماری های زئونوز محسوب می شود لذا لزوم  وضع قوانین و مقرراتی مبنی بر عدم ورود سگ به داخل پارک همچنین استفاده از روش های تشخیصی دقیق تر ضروری به نظر می رسد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Prevalence of Toxocara egg in the Parks Soil in Larestan, South of Iran in 2018

نویسندگان [English]

  • Forogh Ebrahimizadeh
  • Zeinab kiani
  • Fatemeh Sahranavard
  • Gholamreza Shookohi
  • Ahmad Abolghazi
Departement of Medical Parasitology, Jahrom University Of Medical Sciences, Jahrom , Iran.
چکیده [English]

Introduction:
Toxocariasis is caused by toxocara egg. The eggs, present in dog and cat feces, become infectious within weeks after they are deposited in the local environment. Visceral Larva Migrans (VLM) is one of the major diseases caused by eatingToxocara canis and Toxocara cati eggs, in which Toxocara canis is more significant. humans are consumed with with this worm is affected by toxocariasis. Humans become infected by food and contaminated water.
Materials & Methods:
In this study, 80 soil samples from 16 parks were collected from larestan. From each place about 200 gram and up to a depth of 5-3 cm of soil was collected. Subsequently, large particles were removed using a conventional sieve. Afterward, a 150-micron beaker was used for separation. Then, to carry out the concentration and separation of Toxocara eggs from the soil with saturated sucrose method, was used.
Results:
Of the total number of parks surveyed, 5 parks (31.25%) contaminated  with Toxocara eggs by saturated sucrose (sheathers) method and the number of eggs found was 32.
Conclusion:
Toxocariasis is one of the zoonotic diseases. It is necessary to establish rules and regulations for not entering the dogs into parks. A more definitive diagnosis seems essential.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Prevalence
  • Toxocara
  • Saturated sucrose

مقدمه:

توکسوکاریازیس یا سندروم لاروهای مهاجر احشایی از جمله بیماری­های انگلی زئونوز به شمار می­رود که توسط آسکاریس سگ (Toxocaracanis) و آسکاریس گربه (Toxocaracati) ایجاد می­شود که در این میان Toxocaracanis از اهمیت بیشتری برخوردار است(1, 2). هر کرم موجود در روده­ی سگ و گربه­های آلوده روزانه می­تواند تعداد زیادی تخم را آزاد کند که به همراه مدفوع از بدن سگ و گربه خارج می­شود، انسان ها با مصرف غذا و آب آلوده همچنین در تماس بودن با خاک آلوده به تخم­های این کرم به بیماری توکسوکاریازیس مبتلا می شود(3-5).  با این حال به عقیده برخی محققان احتمال انتقال این بیماری به انسان ها در اثر تماس فیزیکی مستقیم با این حیوانات چندان زیاد نیست، زیرا تخم دفع شده به­همراه مدفوع سگ و گربه برای رسیدن به مرحله­ی عفونت­زایی به حداقل 2 هفته زمان نیاز دارد تا دوره­ی انکوباسیون را در خاک سپری کند، در نتیجه خاک به عنوان مخزن نگهداری تخم­های انگل توکسوکارا اهمیت ویژه­ای در انتشار این بیماری دارد. در تماس بودن با حیوانات آلوده و خاک آلوده موجب انتقال عفونت به بدن انسان می شود(5, 6). بعد از ورود تخم به روده ، لاروها از آن خارج شده و با نفوذ به دیواره­ی روده از طریق عروق خونی و لنفاوی روده به کبد، ریه، قلب ،مغز، چشم. برخی از نسوج می­رسانند، سپس در اطراف لاروها یک گرانولوم به­وجود می­آید که باعث جدایی آن­ها از بافت­های میزبان می­شود. تنوع علائم و نشانه­ها به تعداد و محل گرانولوم­ها و پاسخ­های حساسیتی میزبان نسبت به آنتی ژن لارو بستگی دارد. به طورکلی سه شکل بالینی در توکسوکاریازیس بیان می­شود: لاروهای مهاجر احشایی ( Visveral larva migrans = VLM ) ، لاروهای مهاجر چشمی ( Ocular larva migrans = OLM) و توکسوکاریازیس مخفی ( Covert toxocariasis = CT ) که آلودگی با هر کدام علائم مخصوص به خود را دارد(7-9). روش های مختلفی برای بررسی شیوع و فراوانی تخم کرم ها از جمله تحم توکسوکارا ها  در خاک وجود دارد یکی از این روش ها ساکاروز اشباع بوده که آلودگی خاک ها با تخم این کرم  به طور کم و بیش از نقاط مختلف کشور گزارش شده است. تا جای که  بسیاری از مطالعات در ایران نشان می­دهند که میزان شیوع تخم گونه­های توکسوکارا به طور معنی داری در نمونه­های خاک در حال افزایش است.  از ان جای که تحقیقات صورت گرفته در نقاط مختلف کشور بیانگر اختلاف زیاد بین نقاط مختلف کشور از نظر شیوع تخم این کرم است(10, 11). با توجه به اینکه راه اصلی انتقال تخم توکسوکارا به انسان خوردن تخم این انگل می باشد و از آنجایی که سگ و گربه منبع اصلی آلوده کننده خاک ها به تخم توکسوکارا می باشند موجب آن شده است که  ارتباط نزدیک سگ و گربه با انسان ها سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری توکسوکاریازیس شود، همچنین افزایش سگ و گربه های ولگرد و تمایل به نگهداری حیوانات خانگی خصوصا سگ و گربه  سبب افزایش آلودگی خاک به به تخم این انگل می شو(12-14). با توجه به اهمیت بهداشتی بیماری های انگلی خصوصا توکسوکارا و جهت آگاهی دقیقتر از شیوع تخم این کرم بر آن شدیم که به بررسی شیوع  تخم توکسوکارا در خاک پارک های شهرستان لارستان، جنوب ایران در سال 1397 بپردازیم.

روش کار:

این مطالعه ی توصیفی - مقطعی در طی سال 1397 با هدف بررسی آلودگی خاک های شهر های لار، اوز و جویم شهرستان لارستان به انگل توکسوکارا انجام گرفت. در این تحقیق به طور تصادفی تعداد 80  نمونه خاک  از 16 محل بازی بچه ها در پارک های عمومی سطح شهرستان لارستان جمع آوری گردید. از هر مکان حدودا  به میزان 200 گرم و تا عمق ۵-۳ سانتی متری خاک جمع آوری شد. بعد از انتقال به ازمایشگاه انگل شناسی دانشگاه علوم پزشکی جهرم، نمونه ها  به مدت ۴۸ ساعت در دمای اتاق خشک گردید. سپس با استفاده از الک معمولی، ذرات بزرگ  جدا گردید پس از آن، از الک 150  میکرون جهت جداسازی استفاده شد. سپس جهت انجام تغلیظ و جداسازی تخم توکسوکارا از خاک، از روش شناورسازی با ساکارز(sheathers sugar floatation) استفاده شد. (15-17). در روش شناورسازی با ساکارز به میزان 10 گرم از هر نمونه در یک ارلن شیشه ای ریخته شد و با 100 سی سی  محلول  ساکارز اشباع شده به مدت ۲۰ دقیقه با اپلیکاتور مخلوط گردید. سپس نمونه ها در فالکن های 5 سی سی  ریخته و ذرات درشت را که بلافاصله بالا آمده، از لوله خارج می گردد. مجددا از محلول به لوله اضافه کرده تا یک سطح محدب در بالای لوله ایجاد شود سپس یک لامل 22*22 روی دهانه لوله قرار داده و 15 دقیقه لوله در یک جا ساکن قرار داده شد. بعد از 15 دقیقه لامل  روی یک لام گذاشته و با  میکروسکوب نوری بررسی شد. پس از مشاهده، لام و لامل با آب مقطر شسته شد و محتویات به مدت ۵ دقیقه با شتاب ۲۵۰۰ دور در دقیقه سانتریفیوژ گردید و سپس، از لوله‌های سانتریفیوژ به میکروتیوب انتقال داده شد. در نهایت، نمونه ها در دی کرومات پتاسیم ۳ درصد ریخته شدند و به مدت یک هفته از نظر انجام اسپورولاسیون و تشخیص بهتر انگل ها، مورد بررسی قرار گرفتند. تمام ایزوله ها جهت بررسی تکمیلی با رنگ‌آمیزی اختصاصی Acid-fast مورد مطالعه قرار گرفتند. بعد از کالیبره نمودن میکروسکوپ نوری، تمامی انگل ها اندازه گیری و با توجه به کلید های تشخیصی در دسترس تعیین هویت شدند.

 نتایج:

پارک های مورد بررسی عبارت بودند از: پارک لار، پارک حاشیه، پارک شهر، پارک محمدی، پارک باغ ملی، بوستان صبا، پارک لاله، پارک جنگلی، پارک  نوروزی، پارک  مشفق، پارک کودک، پارک محله ، پارک ده فیش، پارک هرم، پارک نخل و پارک یاسین  که  موقعیت چغرافیای آنها بر روی شکل نشان داده شده است شکل (1).

از بین تعداد پارک های مورد بررسی 5 پارک شامل: پارک شهر، پارک کودک، پارک باغ ملی، پارک هرم و پارک نخل با روش شناورسازی با ساکارز آلوده (25/31 %) به  تخم توکسو کارا بود. تعداد تخم های یافت شده 32 تا تخم بوده است شکل(2).

در بین پارک های آلوده پارک شهر با تعداد 9 تخم بیشترین آلودگی را داشت. در بین فصول مورد بررسی بیشترین تعداد  تخم یافت شده در فصل تابستان با 21 تخم و کمترین تعداد تخم یافت شده در فصل زمستان با تعداد 3 تخم بوده است. شکل (3). 

بحث:

توکسوکاریازیس از جمله بیماری های زئونوزی بوده که از طریق خاک باعث ایجاد الودگی در حیوانات و انسان ها می شود. با خوردن تخم توکسوکارا لارو این کرم وارد بدن  انسان می شود سپس با رفتن اندام مختلف بدن باعث گرفتاری اعضای مختلف بدن می شود از جمله  مهترین بیماری ایجاد شده می توان  توکسکاریازیس احشایی و پوستی و چشمی  را نام برد.  از جمله  بررسی وضعیت آلودگی خاک هر منطقه از اولویت های بهداشتی محسوب می شود. پارک ها و مناطق تجمع عمومی در هر شهر از جمله مناطق پر خطر برای الوده شدن افراد خصوصا کودکان در حال بازی کردن  به این بیماری می باشند. مطالعات متعددی در مناطق مختلف کشور صورت گرفته است. در سال 1394 محمدی و همکاران در طی مطالعه ی به بررسی الودگی  خاک پارک های عمومی شهر اراک پرداختند آنها با استفاده از روش ساکروز اشباع بیان کردند که از بین 15 پارک مورد بررسی 4 پارک (6/26 % ) آلوده بودند، که با میزان آلودگی گزارش شده در تحقیق حاضر با روش ساکاروز تطابق داشت (11). همچنین در سال 1391 قره داغی و همکاران طی مطالعه ی به بررسی میزان آلودگی خاک در پارک های عمومی شهر تبریز پرداختند، آنها با استفاده از روش ساکروز اشباع  میزان آلودگی را 53/9 % گزارش کردند که از میزان آلودگی گزارش شده در تحقیق حاضر کمتر بود و تطابق نداشت (18).  در سال 1392 رنجبری و همکاران طی مطالعه ی به بررسی  فراوانی تخم توکسوکارا در  پارک های عمومی شهر  شیراز پرداختند آنها با استفاده از روش ساکروز اشباع بیان کردند که از مجموع 20 پارک مورد بررسی 3 پارک(15 %) آلوده بودند که از میزان آلودگی گزارش شده در تحقیق حاضر کمتر بود و تطابق نداشت (19). طی مطالعه ی برنجی و همکاران در خاف و مشهد به بررسی شیوع تخم توکسوکارا در خاک پارک های مشهد پرداختند آنها شیوع آلودگی به تخم توکسوکارا  را  15/11 % اعلام کردند که از میزان آلودگی گزارش شده در تحقیق حاضر کمتر بود و تطابق نداشت(13). در سال 1395  حشمت و همکاران طی مطالعه ی به بررسی میزان آلودگی خاک در پارک های عمومی شهر اصفهان پرداختند، آنها با استفاده از روش ساکروز اشباع  میزان آلودگی را 33/15 % گزارش کردند که از میزان آلودگی گزارش شده در تحقیق حاضر کمتر بود و تطابق نداشت (20). در سال 1396 رضا نژاد و همکاران طی مطالعه ی به بررسی آلودگی خاک پارک ها، مدارس ابتدایی و مهد کودک های شهرستان جهرم پرداختند. آنها با استفاده از روش ساکروز اشباع  میزان آلودگی را 4 % گزارش کردند که از میزان آلودگی گزارش شده در تحقیق حاضر خیلی کمتر بوده است(10). بیشتر بودن میزان آلودگی در این تحقیق  نسبت به اکثر تحقیقات انجام شد می تواند بیانگر وجود سگ و گربه های ولگرد بیش تر در این مناطق باشد. همچنین تجربیات شخصی نویسنده حاکی از این بود که جهت مشاهد لارو بر روی لام باید گسترش ضخیم تری از نمونه تهیه گردد.

پیشنهادات:

از آنجایکه توکسوکاریازیس  از جمله بیماری های زئونوز محسوب می شود و افراد خصوصا کودکان در معرض آلودگی به این بیماری می باشند،  همچنین افزایش رو ز افزون سگ و گربه های ولگرد و نگهداری کردن سگ و گربه در خانه سبب افزایش خطر  ابتلا به توکسوکاریازیس می شود،  لذا لزوم  وضع قوانین و مقرراتی مبنی بر عدم ورود سگ به داخل چمن ها و پارک های محل بازی کودکان همچنین استفاده از روش های تشخیصی دقیق تر ضروری به نظر می رسد.

.1 Magnaval J-F, Glickman LT, Dorchies P,
Morassin B. Highlights of human toxocariasis. Korean
J Parasitol. 2001; 39(1): 1–11.
.2 Macpherson CN. The epidemiology and
public health importance of toxocariasis: a zoonosis of
global importance. Int J Parasitol. 2013;43(12-13):999-
1008.
.3 Glickman LT, Schantz PM. Epidemiology and
pathogenesis of zoonotic toxocariasis. Epidemiol
Rev. 1981;3:230-50.
.4 Schacher JF. A contribution to the life history
and larval morphology of Toxocara canis. J
Parasitol. 1957;43(6):599-610 passim.
.5 Ma G, Holland CV, Wang T, Hofmann A, Fan
C-K, Maizels RM, et al. Human toxocariasis. Lancet
Infect Dis. 2018;18(1):e14-e24.
.6 Sarvi S, Daryani A, Sharif M, Rahimi MT,
Kohansal MH, Mirshafiee S, et al. Zoonotic intestinal
parasites of carnivores: A systematic review in Iran.
Vet World. 2018;11(1):58-65.
.7 Inchauspe S, Echandi LV, Dodds EM.
Diagnosis of ocular toxocariasis by detecting
antibodies in the vitreous humor. Arch Soc Esp
Oftalmol. 2018;93(5):220-4.
.8 Kim H-G, Yang J-W, Hong S-C, Lee Y-J, Ju
Y-T, Jeong C-Y, et al. Toxocara canis Mimicking a
Metastatic Omental Mass from Sigmoid Colon Cancer:
A Case Report. Ann Coloproctol. 2018; 34(3): 160–3.
.9 Ruiz de Ybáñez MR, Garijo MM, Alonso FD.
. Prevalence and viability of eggs of Toxocara spp. and
Toxascaris leonina in public parks in eastern Spain. J
Helminthol. 2001;75(2):169-73.
.11 Rezanezhad H, Sarvestani A ,Armand B,
Shadmand E. Soil contamination with Toxocara spp.
ova in public parks, elementary schools and
kindergartens in Jahrom City, Southern Iran. PARS
JOURNAL OF MEDICAL SCIENCES (JAHROM
MEDICAL JOURNAL). 2017;15(1): 1-6.
.11 Mohamadi S, Eslamirad Z, Hajihossein R,
Didehdar M. The Study of Soil Contamination with
Toxocara Eggs in Arak Public Parks, 2015. J Arak Uni
Med Sci. 2016; 18 (12) :67-73.
.12 Iddawela DR, Kumarasiri PV, de Wijesundera
MS. A seroepidemiological study of toxocariasis and
risk factors for infection in children in Sri Lanka.
Southeast Asian J Trop Med Public
Health. 2003;34(1):7-15.
.13 Berenji F, Movahedi Rudy AG, Fata
A, Tavassoli M, Mousavi Bazaz M, Salehi Sangani G .
Soil contamination with Toxocara spp. eggs in public
parks of Mashhad and Khaf, north east of Iran. Iran J
Parasitol. 2015;10(2):286-9.
.14 Berenji F, Pouryousef A, Abdolmajid F,
Mahmoudi M, Salehi M, Khoshnegah J.
Seroepidemiological study of toxocariasis in the
owners of domestic cats and dogs in Mashhad,
Northeastern Iran. Iran J Parasitol. 2016; 11(2): 265–8.
.15 Eslami A. Recovery of cestode eggs from the
village courtyard soil in Iran. JOURNAL OF
VETERINARY PARASITOLOGY. 1996;10(1): 95-6.
.16 Sheather AL. The Detection of Intestinal
Protozoa and Mange Parasites by a Floatation
Technique. Journal of Comparative Pathology and
Therapeutics.1923;36: 266-75.
.17 Young KH, Bullock SL, Melvin DM, Spruill
CL .Ethyl acetate as a substitute for diethyl ether in the
formalin-ether sedimentation technique. J Clin
Microbiol . 1979;10(6):852-3.
.18 Garedaghi Y, Shabestari-asl S. Contamination
Rate of Toxocara Spp. Eggs In the Public Parks of
Tabriz City: A Short Report. JRUMS. 2012; 11 (2)
:173-8.
.19 Ghorbani Ranjbary A, Shafie A, Anamipor A,
Najy sh. Frequency of Toxocara egg in public parks
Shiraz/Iran. Journal of Kerman University of Medical
Sciences. 2014;21(2):174-79.
.21 Ghomashlooyan M, Falahati M, Mohaghegh
MA, Jafari R, Mirzaei F ,Kalani H, et al. Soil
contamination with Toxocara spp. eggs in the public
parks of Isfahan City, Central Iran. Asian Pacific
Journal of Tropical Disease. 2015;5:S93-S5.