مدل تبیینی تصمیم گیری: نقش نظریه ذهن با واسطه گری پردازش اطلاعات

نویسندگان

1 عضو هیات علمی رشته روانشناسی و استاد تمام دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران.

2 دانشجوی دکتری و عضو هیات علمی روان‌شناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

3 عضو هیأت علمی رشته روانشناسی و دانشیار دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

4 عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و دانشیار رشته روانشناسی، تهران، ایران

چکیده

مقدمه
 هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه‌گری پردازش اطلاعات در رابطه نظریه ذهن و تصمیم‌گیری بود.
روش کار
مشارکت‌کنندگان شامل 400 نفر بودند که از میان دانشجویان دانشگاه پیام نور به روش نسبتی انتخاب شدند و به پرسش‌نامه نظریه ذهن (بارون-کوهن، ) پردازش اطلاعات (پاسینی و اپسین، 1999) و پرسش‌نامه تصمیم‌گیری اسکات و بروس (1995) پاسخ دادند ابتدا اطلاعات توصیفی متغیرها با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی و برنامه SPSS (نسخه 24) تعیین شد. سپس به‌ منظور بررسی فرضیه‌های پژوهش از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری در نرم‌افزار AMOS (نسخه 24) استفاده شد.
نتایج
یافته‌ها نشان دادکه نظریه ذهن بر پردازش اطلاعات منطقی  به‌صورت مثبت و معنی‌دار بود. به‌علاوه، نظریه ذهن تصمیم‌گیری شهودی و اجتنابی  را به ‌صورت مستقیم و تصمیم‌گیری وابسته و منطقی را به صورت غیرمستقیم با میانجی‌گری پردازش اطلاعات منطقی پیش‌بینی کردند.
نتیجه گیری  
نتایج کلی پژوهش نشان‌دهنده آن است که افزایش نظریه ذهن در دانش‌آموزان از طریق ایجاد پردازش منطقی موجبات افزایش تصمیم‌گیری منطقی آن‌ها را فراهم می‌آورد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Explanatory Decision Model: The Role of Mind Theory Mediating Information Processing

نویسندگان [English]

  • Hussein Zare 1
  • Akram Malekzadeh 2
  • Alireza Agha Yousefi 3
  • Masoud Gholam Ali Lavasani 4
1 Faculty of Psychology and Full Professor of Tehran Payam Noor University, Tehran, Iran.
2 PhD student and faculty member of General Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran.
3 Faculty of Psychology and Associate Professor of Payam Noor University, Tehran, Iran.
4 Faculty member of Tehran University and Associate Professor of Psychology, Tehran, Iran
چکیده [English]

Abstract
Introduction: The purpose of the present study was to investigate the mediating role of information processing in the relationship between theory of mind and decision making.
Materials & Methods: Participants consisted of 400 students who were selected from among students of Payam-e-Noor University by proportional method and responded to Mind Theory Questionnaire (Baron-Cohen, Information Processing Questionnaire (Pasini & Epstein, 1999) and Scott & Bruce Decision Making Questionnaire (1995)). Descriptive statistics of variables were determined using descriptive statistics indices and SPSS (version 24). Then, Structural Equation Modeling (AMOS) software (version 24) was used to investigate the research hypotheses.
Results: The findings showed that the theory of mind on logical information processing was positive and significant. In addition, theory of mind predicted intuitive and avoidant decision making directly and indirectly predicted logical decision-making by mediating logical information processing.
Conclusion: The overall results of the study indicate that increasing the theory of mind in students by creating rational processing will increase their rational decision making.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Decision Making
  • Information Processing
  • Theory of Mind