@article { author = {Dedar Talesh Mickaeli Ardebil, Fardad and Soraya Taifee Dalai, Keyvan and Bayat, Mohsen and Fekri Sheeran, Mohsen}, title = {Role of attitude toward the field of education and career future, the feeling of loneliness and Sleeping Quality in predicting Students' educational exhaustion}, journal = {medical journal of mashhad university of medical sciences}, volume = {62}, number = {ویژه (روانشناسی)}, pages = {1804-1814}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {1735-4013}, eissn = {2008-2673}, doi = {10.22038/mjms.2019.15342}, abstract = {Abstract Subjects &Introduction: This study aims to investigate the role of attitude toward the field of education and career future, Loneliness and quality of  sleeping for predicting students' academic exhaustion.  This study was a descriptive-correlational study. The statistical population of were all the Students of Mohaghegh Ardabili university in the academic year of 2019. Methods: Among them, 181 people were selected by using available sampling method. The data were collected by using the Maslach academic exhaustion questionnaire, the attitude toward career future of Tarvirdizadeh, the feeling of social and emotional loneliness and the quality of sleeping in Petersburg. The data were analyzed by SPSS 25 software using correlation coefficient and multiple regression analysis. Results: The results showed that educational exhaustion had a positive correlation with the sleeping quality score (p <0.05, r = 0.15) and loneliness (p <0.01, r = 0.31,) and There is an inverse relationship with role of attitude toward the field of education and career future (p <0.05, r = -0.15). Also, the results of regression showed that the combination of variables such as sleeping quality, Role of attitude toward the field of education and career future and loneliness explain 10% of the variance of educational exhaustion. Conclusion: Due to the results,authorities are required to prevent educational exhaustion in higher education by planning  intervening programs, holding workshops and presenting counseling to reduce these factors in order to prevent students' academic exhaustion.                                                                                                               }, keywords = {attitude toward the field of education and career future,Loneliness,Sleep Quality,educational exhaustion,Students}, title_fa = {نقش نگرش به رشته‌ی تحصیلی_آینده‌ی شغلی، احساس تنهایی و کیفیت خواب در پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانشجویان}, abstract_fa = {مقدمه این پژوهش بررسی نقش نگرش به رشته­ی تحصیلی -آینده­ی شغلی، احساس تنهایی و کیفیت خواب در پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانشجویان بود. مطالعه­ی حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه­ی آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی98-1397 تشکیل دادند.روش کار نفر با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب­ گردیدند و برای جمع آوری داده­ها نیز از پرسشنامه فرسودگی تحصیلی مسلش، نگرش به آینده­ی شغلی تارویردی­زاده، احساس تنهایی عاطفی اجتماعی و کیفیت خواب پیترزبورگ استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش آماری ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه با استفاده از 25  SPSS استفاده شد.نتایج   نتایج پژوهش نشان داد که فرسودگی تحصیلی با نمره کل کیفیت خواب (15/0= r 05/0>P)  و احساس تنهایی  ( 31/0=r  01/0P)   رابطه مثبت و با نگرش به تحصیل و آینده­ی شغلی  ( 15/0-=r 05/0>P)رابطه معکوس دارد. همچنین نتایج رگرسیون نیز نشان داد که ترکیب متغیرهای کیفیت خواب، نگرش به رشته­ی تحصیلی _ آینده شغلی و احساس تنهایی 10 درصد از واریانس فرسودگی تحصیلی را می‌تواند تبیین ­کند.نتیجه گیریبا توجه به نتایج لازم است بهتر است برای پیشگیری از فرسودگی تحصیلی در محیط آموزش عالی؛ برنامه­های مداخله­ای، برگزاری کارگاه­های آموزشی و دادن مشاوره برای کاهش این عوامل در راستای پیشگیری از فرسودگی تحصیلی دانشجویان اقداماتی صورت گیرد. }, keywords_fa = {نگرش به رشته تحصیلی_ آینده شغلی,احساس تنهایی,کیفیت خواب,فرسودگی تحصیلی,دانشجویان}, url = {https://mjms.mums.ac.ir/article_15342.html}, eprint = {https://mjms.mums.ac.ir/article_15342_3efdb9d6075f365f41cf70140bece14b.pdf} }