@article { author = {abdollahi, monireh and Peyman, Nooshin}, title = {The effect of education based on self-efficacy strategies in changing postpartum physical activity}, journal = {medical journal of mashhad university of medical sciences}, volume = {59}, number = {5}, pages = {328-336}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {1735-4013}, eissn = {2008-2673}, doi = {10.22038/mjms.2016.9303}, abstract = {Abstract Introduction: Postpartum women for low rates of physical activity are at risk for increase weight and obesity. The aim of this study was to examine self-efficacy as a moderator on changes in postpartum physical activity. Methods: This study was a randomized controlled trial conducted on 80 postpartum (intervention (n=40) and control (n=40) groups) referred to health centers in Mashhad, Iran which were randomly selected by multistage cluster. The data collection instruments were the standard Exercise self-efficacy Scale (ESS) and International physical activity questionnaire (IPAQ). The educational intervention was designed based on self-efficacy strategies’ and was performed in two educational sessions lasting 80 minutes and practical sessions. Before and Two months after the intervention, questionnaires  were repeated again. Data were analyzed and compared in SPSS 16 software by Independent  Paired T and one way ANOVA. Results: This study indicated that only 15% of mothers had high exercise self-efficacy and 35% of them had moderate-to-vigorous physical activity (MVPA), before education intervention. In addition, there was no significant difference between the mean of self-efficacy and physical activity scores. However, two months after intervention, a significant increase was observed in the mean of scores in the intervention group compared to those of control group (P<0.001). Conclusion:According to the effect of self-efficacy on physical activity, it is suggested that workshops should be held in health centers based on self-efficacy physical activity strategies for postpartum women.}, keywords = {Heath education,Physical Activity,Postpartum,Self-efficacy}, title_fa = {تاثیر آموزش بر اساس استراتژی های افزایش خودکارآمدی بر فعالیت فیزیکی زنان پس از زایمان}, abstract_fa = {مقدمه زنان پس از زایمان  به علت میزان فعالیت بدنی پایین در خطرافزایش وزن و چاقی می باشند.  هدف از این مطالعه بررسی تاثیر خودکارآمدی فعالیت جسمی پس از زایمان، به عنوان پیشگویی کننده فعالیت بدنی بر میزان فعالیت بدنی  در میان زنان است. روش کار این مطالعه نیمه تجربی ازسال 1394-1395 بر روی 80 نفر (40 نفر گروه آزمون و 40 نفر گروه کنترل) از زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر مشهد که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای- چند مرحله ای انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه های استاندارد خودکار آمدی فعالیت بدنی و پرسشنامه بین المللی فعالیت جسمی بود. مداخله آموزشی براساس استراتژی های افزایش خودکارآمدی طراحی و در دو جلسه آموزشی 80 دقیقه ای تئوری و یک جلسه عملی در گروه آزمون اجرا شد. قبل و دو ماه  بعد از مداخله پرسشنامه ها توزیع و تکمیل شدند. داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های تی مستقل، تی زوجی و آنالیز واریانس یکطرفه تجزیه و تحلیل شد. نتایج یافته های این مطالعه نشان داد که قبل از مداخله آموزشی،  تنها 15 % از مادران خودکارآمدی بالایی داشتند و 35 % از مادران حداقل فعالیت بدنی توصیه شده در هفته را انجام می دادند. همچنین تفاوت آماری معناداری بین دو گروه در میانگین نمره های خودکارآمدی وفعالیت بدنی وجود نداشت، اما دو ماه بعد از مداخله افزایش معناداری در گروه آزمون در مقایسه با گروه کنترل دیده شد (0.001> P). نتیجه گیری با توجه به تأثیر خودکارآمدی در افزایش فعالیت بدنی، پیشنهاد می شود کارگاه های آموزشی بر اساس استراتژی های خودکارآمدی فعالیت بدنی برای زنان پس از زایمان در مراکز بهداشتی دایرشود.}, keywords_fa = {آموزش بهداشت,پس از زایمان,خودکارآمدی,فعالیت جسمی}, url = {https://mjms.mums.ac.ir/article_9303.html}, eprint = {https://mjms.mums.ac.ir/article_9303_17caf907d67341dddc71f544cbf830a3.pdf} }