%0 Journal Article %T بررسی نقش واسطه گری ناگویی خلقی در ارتباط با افسردگی و رضایت زناشویی در معلمان مقطع ابتدایی با تعدیل گری جنسیت %J مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد %I دانشگاه علوم پزشکی مشهد %Z 1735-4013 %A حیدری, علیرضا %A عسگری, پرویز %A بختیارپور, سعید %A حیدرئی, علیرضا %A حافظی, فریبا %D 2019 %\ 11/22/2019 %V 62 %N 4.1 %P 179-188 %! بررسی نقش واسطه گری ناگویی خلقی در ارتباط با افسردگی و رضایت زناشویی در معلمان مقطع ابتدایی با تعدیل گری جنسیت %K رضایت زناشویی %K ناگویی خلقی %K افسردگی %R 10.22038/mjms.2019.14362 %X مقدمه  رضایت از زندگی زناشویی می‎تواند بر ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی، از جمله بر سلامت جسمی‎و روانی زوج ها تأثیر بگذارد لذا این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطه گری ناگویی خلقی در ارتباط بین افسردگی و رضایت زناشویی با تعدیل گری جنسیت انجام شد. روش کار جامعۀ آماری شامل کلیه معلمان متاهل مقطع ابتدایی آموزش و پرورش منطقه آزاد اروند بود که در سال تحصیلی 97-1396 مشغول به خدمت بودند، 300 آزمودنی به عنوان نمونه پژوهش از طریق روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش جهت اندازه گیری متغییرها عبارت بودند از: مقیاس ناگویی خلقی بگبی، پارکر و تیلور، پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ و پرسشنامه افسردگی بک پاسخ دادند. داده‎ها با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Amos تحلیل شدند. نتایج نتایج نشان داد که  افسردگی با رضایت زناشویی رابطه مستقیم منفی و معنی دار دارد(28/0-=β و 01/0 ≤p)، رابطه مستقیم بین ناگویی خلقی و رضایت زناشویی نیز منفی و معنی دار است(10/0-= β و 05/0≤p)، بین افسردگی و ناگویی خلقی رابطه مستقیم، مثبت و معنی دار وجود دارد( 21/0= β و01 /0 ≤p)، همچنین بین افسردگی با رضایت زناشویی از طریق ناگویی خلقی رابطه غیر مستقیم وجود دارد. (02/0-= β و01/0≤p). و نهایتا نتایج نشان داد جنسیت رابطه افسردگی و رضایت زناشویی را تعدیل نمی‎کند. نتیجه گیری   می‎توان چنین استنباط کرد که هرچه علایم افسردگی در زوجین کاهش یابد رضایت زناشویی آنها هم به صورت مستقیم و هم از طریق کاهش ناگویی هیجانی بیشتر می‎شود. %U https://mjms.mums.ac.ir/article_14362_c48c42184d0a58cfc00ac985188087b6.pdf