%0 Journal Article %T تبیین روانشناختی و جامعه شناختی احساس اثربخشی بر بی‌تفاوتی اجتماعی دانشجو- معلمان؛ مطالعه موردی در بین دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان اصفهان %J مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد %I دانشگاه علوم پزشکی مشهد %Z 1735-4013 %A رونقی, مرضیه %A هاشمیان, سیدعلی %A حقیقتیان, منصوره %D 2019 %\ 11/22/2019 %V 62 %N 4.1 %P 233-241 %! تبیین روانشناختی و جامعه شناختی احساس اثربخشی بر بی‌تفاوتی اجتماعی دانشجو- معلمان؛ مطالعه موردی در بین دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان اصفهان %K احساس اثر بخشی %K بی‎تفاوتی اجتماعی %K مشارکت اجتماعی %K پایگاه اجتماعی – اقتصادی %R 10.22038/mjms.2019.14440 %X مقدمه: هدف از پژوهش حاضر تبیین روانشناختی و جامعه شناختی عوامل موثر بربی‎تفاوتی دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان اصفهان در فرآیند آموزش بوده استکه به منظور پی بردن به عوامل و رفع موانع مشارکت اجتماعی دانشجویان صورت گرفته است. روش کار: جامعه آماری دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان اصفهان (مراکز خواهران و برادران مجموعاً 1902 نفر) می­باشند که از بین آنها نمونه 331 نفر که حداقل یک ترم را گذرانده باشند از بین رشته­های مختلف برحسب جنس به روش نمونه گیری تصافی طبقه­ای انتخاب شده و با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته احساس اثربخشی (و متغیرهای دیگری از جمله جنسیت، رشته تحصیلی و پایگاه اجتماعی-اقتصادی) بر بی­تفاوتی در بین این قشر روشنفکر اجتماعی بررسی گردید. تحلیل اطلاعات با نرم افزار spss و Amos انجام شد. نتایج: نتایج این مطالعه نشان داد که در تحلیل جداول و الگوی معادلات ساختاری برای رابطه بین احساس اثربخشی و بی‎تفاوتی اجتماعی دانشجویان ضریب تاثیر استاندارد شده    738/0- می‎باشد و مقدار 003/0 برای P نشان از تایید این فرضیه با اطمینان 95% دارد، شدت هم بستگی بین بین جنسیت با میزان مشارکت اجتماعی و کنش ارتباطی در سطح متوسط می‎باشد، و با رشته تحصیلی رابطه معنی دار مستقیم و مثبت وجود دارد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که به طور کلی پایگاه اجتماعی– اقتصادی دانشجویان(از بعد ذهنی بر بی‎تفاوتی اجتماعی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان اصفهان تاثیر داشته است ولی از بعد عینی و مادی تاثیری ندارد) با بی‎تفاوتی آنها رابطه معناداری وجود دارد. %U https://mjms.mums.ac.ir/article_14440_253ee17922223249c60ee3c8aadef787.pdf