%0 Journal Article %T نقش نگرش به رشته‌ی تحصیلی_آینده‌ی شغلی، احساس تنهایی و کیفیت خواب در پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانشجویان %J مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد %I دانشگاه علوم پزشکی مشهد %Z 1735-4013 %A دیدار طالش میکائیل اردبیل, فرداد %A ثریا طائفه دلائی, کیوان %A بیات, محسن %A فکری شیران, محسن %D 2020 %\ 01/21/2020 %V 62 %N ویژه (روانشناسی) %P 1804-1814 %! نقش نگرش به رشته‌ی تحصیلی_آینده‌ی شغلی، احساس تنهایی و کیفیت خواب در پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانشجویان %K نگرش به رشته تحصیلی_ آینده شغلی %K احساس تنهایی %K کیفیت خواب %K فرسودگی تحصیلی %K دانشجویان %R 10.22038/mjms.2019.15342 %X مقدمه این پژوهش بررسی نقش نگرش به رشته­ی تحصیلی -آینده­ی شغلی، احساس تنهایی و کیفیت خواب در پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانشجویان بود. مطالعه­ی حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه­ی آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی98-1397 تشکیل دادند.روش کار نفر با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب­ گردیدند و برای جمع آوری داده­ها نیز از پرسشنامه فرسودگی تحصیلی مسلش، نگرش به آینده­ی شغلی تارویردی­زاده، احساس تنهایی عاطفی اجتماعی و کیفیت خواب پیترزبورگ استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش آماری ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه با استفاده از 25  SPSS استفاده شد.نتایج   نتایج پژوهش نشان داد که فرسودگی تحصیلی با نمره کل کیفیت خواب (15/0= r 05/0>P)  و احساس تنهایی  ( 31/0=r  01/0P)   رابطه مثبت و با نگرش به تحصیل و آینده­ی شغلی  ( 15/0-=r 05/0>P)رابطه معکوس دارد. همچنین نتایج رگرسیون نیز نشان داد که ترکیب متغیرهای کیفیت خواب، نگرش به رشته­ی تحصیلی _ آینده شغلی و احساس تنهایی 10 درصد از واریانس فرسودگی تحصیلی را می‌تواند تبیین ­کند.نتیجه گیریبا توجه به نتایج لازم است بهتر است برای پیشگیری از فرسودگی تحصیلی در محیط آموزش عالی؛ برنامه­های مداخله­ای، برگزاری کارگاه­های آموزشی و دادن مشاوره برای کاهش این عوامل در راستای پیشگیری از فرسودگی تحصیلی دانشجویان اقداماتی صورت گیرد.  %U https://mjms.mums.ac.ir/article_15342_3efdb9d6075f365f41cf70140bece14b.pdf