%0 Journal Article %T اثر بخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر تخیل و مشارکت در بازی کودکان مبتلا به اتیسم %J مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد %I دانشگاه علوم پزشکی مشهد %Z 1735-4013 %A چیذری, فروزان %A ستوده اصل, نعمت %A مکوند حسینی, شاهرخ %A صباحی, پرویز %D 2020 %\ 07/22/2020 %V 63 %N 3 %P 2428-2437 %! اثر بخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر تخیل و مشارکت در بازی کودکان مبتلا به اتیسم %K اتیسم %K تخیل %K مشارکت در بازی %K آموزش کارکرد های اجرایی %R 10.22038/mjms.2020.17270 %X مقدمه: امروزه نارسایی در کارکردهای اجرایی یکی از مشخصه های اختلال طیف اتیسم است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر تخیل و مشارکت در بازی کودکان مبتلا به اتیسم است. روش: روش تحقیق نیمه تجربی بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان 7 تا 12 ساله مبتلا به اتیسم مراجعه کننده به کلینیک گفتار درمانی و کار درمانی امید شهر سمنان بود. 20 نفر از دختران مبتلا به اتیسم به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل، هر کدام به 10 نفر تخصیص یافتند. در اجرای این پژوهش از پرسشنامه مهارت های اجتماعی گرشام و الیوت (1990) فرم معلم و چک لیست تخیل محقق ساخته استفاده شد. مداخلات آموزشی به صورت 16 جلسه 60 دقیقه ای بر روی گروه آزمایش به صورت گروهی انجام شد. در صورتی که گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای دریافت نکردند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیری با کنترل اثر پیش آزمون تحلیل شدند. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که تفاوت معنی داری بین دو گروه کنترل و تجربی در متغیرهای تخیل و مشارکت در بازی وجود داشت (001/0p <). همچنین آموزش کارکردهای اجرایی بر تخیل و مشارکت در گروه تجربی اثر معنی داری داشت (001/0p <). نتیجه گیری: به نظر می رسد که آموزش کارکرد های اجرایی موجب بهبود تخیل و مشارکت در بازی کودکان مبتلا به اتیسم می شود و به عنوان یک مداخله آموزشی به منظور ارتقا مهارت های ارتباطی در کودکان اتیسم موثر است. %U https://mjms.mums.ac.ir/article_17270_a92bcc59435a813bac160abb32135d85.pdf