%0 Journal Article %T مقایسه‌ اثربخشی حساسیت‌زدایی منظم و حساسیت‌زدایی پویشی بر اضطراب کلی و اضطراب امتحان دانش‌آموزان %J مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد %I دانشگاه علوم پزشکی مشهد %Z 1735-4013 %A بدیعی اول, مژگان %A بهرامی, بتول %A رفیعی شفیق, میترا %D 2021 %\ 03/21/2021 %V 64 %N 1 %P 2265-2276 %! مقایسه‌ اثربخشی حساسیت‌زدایی منظم و حساسیت‌زدایی پویشی بر اضطراب کلی و اضطراب امتحان دانش‌آموزان %K اضطراب کلی %K اضطراب امتحان %K حساسیت‌زدایی منظم %K حساسیت‌زدایی پویشی %R 10.22038/mjms.2021.17805 %X مقدمه:مطالعه حاضر با هدف مقایسه­ اثربخشی حساسیت‌زدایی منظم و حساسیت‌زدایی پویشی بر اضطراب‌کلی و اضطراب امتحان دانش‌آموزان انجام گرفت.روش‌کار: پژوهش شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل و جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول مراجعه کننده به یک کلینیک خصوصی روان‌شناسی شهر مشهد در نیمه اول سال 98 (مبتلا به اختلال اضطراب‌کلی با همبودی اختلال اضطراب امتحان) بودند که با استفاده از فرمول آماری کوکران، 20 نفر با روش حساسیت‌زدایی منظم و 20 نفر با روش حساسیت‌زدایی پویشی و 20 نفر در گروه کنترل به صورت تصادفی قرار گرفتند. درمان طی 11 جلسه 90 دقیقه‌ای، هفتگی و به صورت فردی برای کلیه افراد (بجز گروه کنترل) توسط نویسنده اول اجرا گردید (به همراه پیگیری 8 ماهه). ابزارهای اندازه‌گیری شامل پرسش‌نامه اضطراب بک و اضطراب امتحان ساراسون بود. تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها نیز با استفاده از نرم‌افزار SPSS-23 صورت پذیرفت.نتایج: تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که هر دو روش در بهبود اضطراب امتحان در مرحله پس‌آزمون و پیگیری (8 ماهه) مؤثر بوده‌اند (001/0p <) و همچنین بین دو گروه آزمایش در نمرات پس‌آزمون و پیگیری (8 ماهه) اضطراب امتحان تفاوت معناداری مشاهده نشد(05/0p>). همچنین نتایج نشان داد که روش حساسیت‌زدایی پویشی توانسته است اضطراب‌کلی را در بین آزمودنی‌ها به طور معنی‌داری بهبود بخشد (001/0p <)، اما بین دو گروه حساسیت‌زدایی منظم و گروه کنترل در نمرات پس‌آزمون و پیگیری (8 ماهه) اضطراب کلی، تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0p>).بحث و نتیجه‌گیری:حساسیت‌زدایی پویشی روشی مؤثر و نوین برای بهبود اختلال اضطراب‌کلی با و بدون همبودی اضطراب امتحان می‌باشد. %U https://mjms.mums.ac.ir/article_17805_d12a721511b1e80b4dd00681bf375835.pdf