%0 Journal Article %T شناسایی و ارائه مدل موانع استقرار سیستم خدمات الکترونیک بیمه‌ای %J مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد %I دانشگاه علوم پزشکی مشهد %Z 1735-4013 %A بابااحمدی تنگه گزی, محترم %A کرراهی مقدم, سیروس %D 2020 %\ 05/21/2020 %V 63 %N شماره 2 %P 2455-2469 %! شناسایی و ارائه مدل موانع استقرار سیستم خدمات الکترونیک بیمه‌ای %K بیمه سلامت %K بیمه الکترونیک %K خدمات الکترونیک %K دولت الکترونیک %R 10.22038/mjms.2020.19566 %X مقدمه: خدمات الکترونیک مزایایی چون افزایش سرعت، افزایش میزان دسترسی و کاهش هزینه‌ها را به دنبال دارد و عدم الکترونیکی شدن خدمات بیمه‌ای، افت و کاهش سرعت خدمات‌رسانی را در پی دارد و منجر به نارضایتی بیمه شدگان خواهد شد. همچنین در شرایط فعلی که بیماری کرونا در دنیا رشد پیدا کرده است و تا ریشه کن شدن آن، سال‌ها زمان می‌برد، لازم است که بیشتر به سمت ارائه بیشتر خدمات الکترونیکی حرکت کنیم.روش کار: هدف این تحقیق، شناسایی موانع استقرار سیستم خدمات الکترونیک بیمه‌ای در بیمه سلامت شهر اهواز است که در آن روش تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت در دسته تحقیقات آمیخته (کیفی و کمّی) جای می‌گیرد. در مرحله‌ی اول با استفاده از روش دلفی پرسشنامه‌ای در اختیار خبرگان موضوع قرار گرفت و نهایتاً 8 مانع به عنوان موانع استقرار سیستم خدمات الکترونیک بیمه‌ای شناسایی شدند: موانع فرآیندی، موانع زیرساختی، موانع حمایتی، موانع فرهنگی، موانع دانشی، موانع مالی، موانع نیروی انسانی، موانع اجرایی. در مرحله‌ی دوم تحقیق پرسشنامه‌ای بر اساس موانع شناسایی شده طراحی و در اختیار کارکنان شعب بیمه سلامت قرار گرفت.نتایج: نتایج نشان داد موانع شناسایی شده به ترتیب اهمیت شامل موانع فرآیندی، زیرساختی، فرهنگی، نیروی انسانی، مالی، دانشی، حمایتی و اجرایی تأثیر معناداری بر استقرار سیستم خدمات الکترونیک بیمه‌ای داشتند.نتیجه گیری: به منظور استقرار سیستم خدمات الکترونیک بیمه ای باید موانع مورد نظر بر حسب اولویت شناسایی و بر حسب مدل موانع به آنها رسیدگی کرد. %U https://mjms.mums.ac.ir/article_19566_5938d7b9c19b4c1379863e623a8f9796.pdf