%0 Journal Article %T مقایسه اثربخشی آموزش برنامه فرندز و بازی‌درمانی به روش شناختی-رفتاری بر سازگاری کودکان مبتلا به سرطان %J مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد %I دانشگاه علوم پزشکی مشهد %Z 1735-4013 %A ربیعی خالدی, فریبا %A قربان شیرودی, شهره %A ابوالقاسمی, شهنام %A زربخش بحری, محمدرضا %D 2021 %\ 02/19/2021 %V 63 %N 6 %P 2969-2978 %! مقایسه اثربخشی آموزش برنامه فرندز و بازی‌درمانی به روش شناختی-رفتاری بر سازگاری کودکان مبتلا به سرطان %K سرطان %K برنامه فرندز %K بازی‌درمانی %K سازگاری %R 10.22038/mjms.2021.19838 %X مقدمهپژوهش­ها نشان دادند که کودکان مبتلا به سرطان، علاوه بر مشکلات جسمانی، دارای مشکلات روانی مانند عدم سازگاری هستند. این پژوهش با هدف تعیین و مقایسه اثربخشی آموزش برنامه فرندز و بازی­درمانی بر سازگاری کودکان مبتلا به سرطان انجام شد.روش کارروش پژوهش از بعد هدف کاربردی و از بعد شیوه اجرا، نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. از جامعه آماری کودکان 7 تا 12 ساله مبتلا به سرطان مراجعه کننده به بیمارستان لقمان تهران با استفاده از روش در دسترس 45 نفر از آنها به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شد و به صورت تصادفی در سه گروه برنامه فرندز، بازی درمانی شناختی-رفتاری و کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه سازگاری کودکان دخانچی بود. بعد از گردآوری داده­های پژوهش، با استفاده از نرم­افزار SPSS  و آزمون­های کواریانس و بن­فرونی برای تحلیل استفاده شد.نتایجنتایج کواریانس نشان داد که هر دو روش فرندز و بازی­درمانی بر افزایش سازگاری کودکان مبتلا به سرطان موثر است (001/0˂p، 396/33=F). آزمون تعقیبی بن فرونی نشان داد که روش فرندز موثرتر از روش بازی­درمانی شناختی-رفتاری بر سازگاری کودکان مبتلا به سرطان بود (001/0˂p).نتیجه­ گیریهر دو روش فرندز و بازی­درمانی شناختی-رفتاری بر سازگاری کودکان مبتلا به سرطان تاثیر دارد اما روش فرندز بیشتر از بازی­درمانی شناختی-رفتاری بود. %U https://mjms.mums.ac.ir/article_19838_4dc23f0069a4e2129f4b248b465869c8.pdf