%0 Journal Article %T مقایسه اثربخشی آموزش برنامه فرندز و بازی درمانی بر پاسخ به درد کودکان مبتلا به سرطان %J مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد %I دانشگاه علوم پزشکی مشهد %Z 1735-4013 %A ربیعی خالدی, فریبا %A قربان شیرودی, شهره %A ابوالقاسمی, شهنام %A زربخش بحری, محمدرضا %D 2022 %\ 07/23/2022 %V 65 %N 3 %P 1178-1187 %! مقایسه اثربخشی آموزش برنامه فرندز و بازی درمانی بر پاسخ به درد کودکان مبتلا به سرطان %K برنامه فرندز %K بازی درمانی %K پاسخ به درد %K کودکان مبتلا به سرطان %R 10.22038/mjms.2022.64289.3777 %X مقدمه: هدف پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش برنامه فرندز و بازی درمانی بر پاسخ به درد کودکان مبتلا به سرطان بود. روش کار: روش پژوهش شبه آزمایشی و در قالب طرح‌ پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه می‌باشد. از کودکان 7 تا 12 سال مبتلا به سرطان بیمارستان لقمان تهران، 58 نفر له عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس گروه های آزمایش 10 جلسه( هفته ای 2 جلسه 60 دقیقه ای) تحت مداخله آموزش برنامه فرندز و بازی درمانی قرار گرفتند و گروه گواه مداخله ای دریافت نکرد، سپس پس آزمون برای هر سه گروه اجرا شد. ابزار مورد استفاده مقیاس پاسخ به درد بود. داده‌ها با روش کواریانس و آزمون تعقیبی بن فرونی تحلیل شد.نتایج: آموزش برنامه فرندز و بازی درمانی بر پاسخ به درد کودکان مبتلا به سرطان موثر بود. مقایسه دو مداخله نشان داد اثربخشی آموزش برنامه فرندز بر پاسخ به درد بیشتر از بازی درمانی است.نتیجه‌گیری: برای بهبود پاسخ به درد کودکان مبتلا به سرطان می‌توان از برنامه فرندز و بازی درمانی بهره گرفت اما استفاده از فرنامه فرندز پیشنهاد می شود. %U https://mjms.mums.ac.ir/article_20502_47a78e1f6ea1eaf7796be0a101948183.pdf