%0 Journal Article %T مقایسه اثربخشی مداخلات مبتنی بر بازخورد عصبی و تحریک الکتریکی فراجمجمه ای با جریان مستقیم بر توجه و بازداری پاسخ دانش آموزان %J مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد %I دانشگاه علوم پزشکی مشهد %Z 1735-4013 %A کریمی, محبوبه %A باقری, نسرین %A حسنی ابهریان, پیمان %A صابری, هایئده %D 2022 %\ 07/23/2022 %V 65 %N 3 %P 1054-1065 %! مقایسه اثربخشی مداخلات مبتنی بر بازخورد عصبی و تحریک الکتریکی فراجمجمه ای با جریان مستقیم بر توجه و بازداری پاسخ دانش آموزان %K نوروفیدبک %K تحریک الکتریکی فراجمجمه ای %K توجه %K بازداری پاسخ %R 10.22038/mjms.2022.68499.4065 %X مقدمه: توجه به سلامت روان و کارکرد شناختی مطلوب کودکان و نوجوانان از اهمیت زیادی در جوامع برخوردار است. از این رو ، پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی نوروفیدبک و تحریک الکتریکی فراجمجمه ای بر مهارتهای توجه و بازداری پاسخ دانش آموزان صورت گرفته است.روش کار: این پژوهش شبه آزمایشی و به صورت پیش آزمون ، پس آزمون و پیگیری یک ماهه با گروه کنترل انجام شد. تعداد 51 دانش آموز به عنوان حجم نمونه تعیین گردیدند که به صورت تصادفی در سه گروه 17 نفره :دو گروه آزمایش شامل ، نوروفیدبک و تحریک الکتریکی فراجمجمه ای و گروه کنترل جایگزین شدند. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان 8 تا 16 ساله شهر تهران در سال 1400 تشکیل داده است. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل نرم افزار IVA-2 بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس مختلط استفاده شد. یافته ها: نتایج این تحقیق نشان داد نوروفیدبک درمقایسه با تحریک الکتریکی فراجمجمه ای یا tdcs روش موثرتری برای افزایش بازداری پاسخ شنیداری است و هر دو درمان به تنهایی بر بهبود مهارتهای توجه و بازداری پاسخ موثر بودند.نتیجه گیری: بر اساس یافته ها می توان نتیجه گرفت نوروفیدبک و تحریک الکتریکی فراجمجمه ای بر بهبود مهارتهای توجه و بازداری پاسخ دانش آموزان موثر است. یافته های مذکور می تواند برای انتخاب نوع درمان یاریگر درمانگران باشد. %U https://mjms.mums.ac.ir/article_21326_38320aba277f2c8a5cf0ab383ca20489.pdf