%0 Journal Article %T اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر پردازش‌های هیجانی در دانشجویان دارای اختلال اضطراب اجتماعی %J مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد %I دانشگاه علوم پزشکی مشهد %Z 1735-4013 %A دریای لعل, غلامرضا %A اکبری, بهمن %D 2022 %\ 11/22/2022 %V 65 %N 5 %P - %! اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر پردازش‌های هیجانی در دانشجویان دارای اختلال اضطراب اجتماعی %K درمان شناختی-رفتاری %K پردازش هیجانی %K اضطراب اجتماعی %K دانشجویان %R 10.22038/mjms.2022.21847 %X مقدمه پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر پردازش­های هیجانی در دانشجویان دارای اختلال اضطراب اجتماعی انجام شد. روش کار پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس­آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری  پژوهش حاضر، شامل تمامی دانشجویان 18 تا26 ساله مقطع کارشناسی دانشگاه گیلان (11271 نفر) در سال تحصیلی 98-1397  بودند. در این مرحله پرسشنامه هراس اجتماعی کانور و همکاران (2000) بر روی تمامی  دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه گیلان که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند اجرا شد. جلسات درمان شناختی-رفتاری برای اختلال اضطراب اجتماعی هافمن (2007) در 10 جلسه گروهی 2 ساعته اجرا شد اما گروه گواه در لیست انتظار باقی ماند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر و نرم‌افزار spss استفاده شد. نتایج نتایج نشان داد که درمان شناختی-رفتاری بر بهبود سرکوبی (80/10=F، 003/0=P)، تجربه هیجانی ناخوشایند (86/12=F، 001/0>P)، نشانه­های هیجانی پردازش (95/16=F، 001/0>P)، اجتناب (65/19=F، 001/0>P) و کنترل هیجانی (23/21=F، 001/0>P) آزمودنی­های گروه آزمایش مؤثر‎بود. نتیجه گیری می­توان نتیجه گرفت درمان شناختی-رفتاری بر پردازش­های هیجانی در دانشجویان دارای اختلال اضطراب اجتماعی می‎تواند مؤثر واقع شود. %U https://mjms.mums.ac.ir/article_21847_6799c9fdea47391dea67b44183b65ba6.pdf