%0 Journal Article %T اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه بر انگیزش تحصیلی و هیجان تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه اول %J مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد %I دانشگاه علوم پزشکی مشهد %Z 1735-4013 %A تموک, فاطمه %A عطادخت, دکتر اکبر %A قربان جهرمی, دکتر رضا %D 2022 %\ 09/23/2022 %V 65 %N 4 %P - %! اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه بر انگیزش تحصیلی و هیجان تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه اول %K توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه %K انگیزش تحصیلی %K هیجان تحصیلی %K دختر %R 10.22038/mjms.2022.21952 %X مقدمه: هدف  از این پژوهش بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه بر برانگیزش تحصیلی و هیجان تحصیلی دانش آموزان بود.روش کار: روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر متوسطه اول اردبیل در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که از بین آنها نمونه‎ای با حجم 30 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه‎ای انتخاب شده و به تصادف در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل قرار داده شد. برای انجام پژوهش ابتدا در شرایط یکسان از هر دو گروه پیش آزمون با استفاده از پرسشنامه انگیزش تحصیلی والرند و همکاران (1992) و پرسشنامه هیجان تحصیلی پکران به عمل آمد و سپس گروه آزمایش به مدت 16 جلسه تحت آموزش نرم افزار شناختی کاپیتان لاگ قرار گرفت ولی گروه گواه تحت مدخله قرار نگرفت. پس از پایان جلسات آموزشی بر روی گروه آزمایش، هر دو گروه تحت پس آزمون یکسان قرار گرفتند. داده‎ها از طریق آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شد.نتایج: نتایج نشان داد که مداخله توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه در گروه آزمایش باعث افزایش انگیزش و هیجان تحصیلی دانش آموزان شده است  (000/0)=pنتیجه گیری: براساس نتایج این یافته‎ها میتوان گفت که آموزش برنامه توانبخشی شناختی رایانه ای میتواند به عنوان روش مناسب در افزایش انگیزش و هیجان تحصیلی دانش آموزان به کار رود. %U https://mjms.mums.ac.ir/article_21952_90721d123b39780101788192465695fe.pdf