%0 Journal Article %T بررسی تأثیر آموزش حل مسئله تعدیل شده با رویکرد خانواده محور ، بر میزان عزت نفس مددجویان وابسته به مواد مخدر %J مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد %I دانشگاه علوم پزشکی مشهد %Z 1735-4013 %A حبیبی, رحیم %A صالح مقدم, امیر رضا %A طلایی, علی %A ابراهیم زاده, سعید %A کریمی مونقی, حسین %D 2012 %\ 03/20/2012 %V 55 %N 1 %P 52-59 %! بررسی تأثیر آموزش حل مسئله تعدیل شده با رویکرد خانواده محور ، بر میزان عزت نفس مددجویان وابسته به مواد مخدر %K آموزش حل مسئله تعدیل شده %K خانواده محور %K عزت نفس %K مددجویان وابسته به مواد %R 10.22038/mjms.2012.5309 %X مقدمه جهان در کنار بحران تهدید بمب اتمی، بحران نابودی محیط زیست، بحران فقر جامعه، شاهد بحران اعتیاد نیز میباشد. یکی از مشکلات شایع در اکثر مددجویان معتاد کاهش عزت نفس است . عزت نفس انعطافپذیری در مقابل تغییرات را افزایش داده و نگرشهای مثبت در جهت پیشرفت احساس خودکفایی را تقویت میکند. پژوهشهای پیرامون مسئله اعتیاد و ارائه راهکارهای درمانی غیر دارویی اعتیاد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار میباشد. هدف از انجام مطالعه حاضر بررسی تأثیر آموزش حل مسئله خانواده محور بر میزان عزت نفس مددجویان وابسته به مواد مخدر است . روشکار این پژوهش یک مطالعه مورد شاهدی تجربی دو گروهه است که در سال 1389 در کلینیک مهر مشهد انجام شده است. پس از تأیید روایی و پایایی پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت،60 مددجوی وابسته به مواد مخدر در دو گروه 30 نفره آزمون و کنترل به صورت تخصیص تصادفی تقسیم شدند. تمامی واحدهای پژوهش فرمها و پرسشنامه عزت نفس را قبل از مداخله تکمیل نموده برای گروه آزمون به مدت دو ماه، 8 جلسه 45 دقیقهای جلسات حل مسأله خانواده محور برگزار گردید. سپس هر دو گروه پرسشنامه عزت نفس را تکمیل نمودند . تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار spss و آزمون های دقیق فیشر، تی مستقل و تی زوجی استفاده شد . نتایج مداخله در گروه آزمون منجر به افزایش معنیداری (p= /0 0001 ،) به میزان 5/4 برابر افزایش در نمره عزت نفس نسبت به گروه کنترل گردید . نتیجهگیری بکارگیری روش آموزشی حل مسئله با رویکرد خانواده محور میتواند جهت بهبود و تکمیل فرآیند درمانی ترک اعتیاد مددجویان به عنوان یک روش غیر دارویی مفید و مؤثر باشد %U https://mjms.mums.ac.ir/article_5309_31a7abf8866a3d83106a0dce89907adb.pdf