%0 Journal Article %T مقایسه تأثیر آموزش به دو روش کتابچه و کلیپ کارتونی بر رفتارهای پیشگیری از اثرات زیان‌بار اشعه آفتاب در دانش آموزان پسر شهر زاهدان %J مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد %I دانشگاه علوم پزشکی مشهد %Z 1735-4013 %A مسعودی, غلامرضا %A حسینی, عصمت السادات %A میرزایی, رمضان %A شهرکی پور, مهناز %A حسینی, سیدعلی %D 2015 %\ 09/23/2015 %V 58 %N 7 %P 397-402 %! مقایسه تأثیر آموزش به دو روش کتابچه و کلیپ کارتونی بر رفتارهای پیشگیری از اثرات زیان‌بار اشعه آفتاب در دانش آموزان پسر شهر زاهدان %K اشعه آفتاب %K دانش آموزان %K رفتارهای پیشگیرانه %K کلیپ کارتونی %K کتابچه %R 10.22038/mjms.2015.5611 %X  مقدمه تماس طولانی‌مدت و مداوم با نور خورشید بدون پوشش کافی به‌خصوص در ناحیه سرو گردن در دوران کودکی و نوجوانی، خطر ابتلا به سرطان پوست را در بزرگسالی افزایش می‌دهد. این مطالعه باهدف مقایسه  تأثیر[A1]  دو روش آموزشی سخنرانی همراه با کتابچه و سخنرانی همراه با کلیپ کارتونی  بر رفتارهای پیشگیری از اثرات زیان‌بار اشعه آفتاب در دانش‏آموزان پسر انجام شد. روش کار این مطالعه نیمه تجربی[A2]  در سال 1392 در شهر زاهدان بر 200 دانش‏آموز پسر پایه ششم ابتدایی که به شکل خوشه‌ای چندمرحله‌ای به[A3]  دو گروه آموزشی کتابچه آموزشی و نمایش کلیپ کارتونی تقسیم شدند انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته چندقسمتی بود که روایی و پایایی آن تائید شد. بعد از گردآوری اطلاعات اولیه برنامه آموزشی جهت گروه اول شامل سخنرانی به همراه نمایش کلیپ کارتونی و برای ایجاد مشارکت و حضور فعالانه برای فراگیران یک مسابقه آموزشی درباره محتوی فیلم و پاورپوینت‌ها طراحی شد. جهت گروه دوم سخنرانی همراه با پرسش و پاسخ و در پایان جلسه کتابچه آموزشی بین دانش آموزان توزیع شد پس از گذشت 2 ماه مجدداً داده‌ها گردآوری و با کمک نرم‌افزار آماری SPSS و آزمون‌های آماری تی مستقل و زوجی، کای اسکوئر، مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.سطح معنی‌داری در این پژوهش 05/0 در نظر گرفته‌شده بود.  نتایج میانگین تغییرات نمرات آگاهی و رفتار به ترتیب در گروه کتابچه 38/1 و33/0 درحالی‌که این تغییر در گروه فیلم 33/6و52/1 است. که این نتایج بیانگر آن است که آموزش توسط  نمایش فیلم و انیمیشن مؤثرتر و برانگیزانندگی بیشتری نسبت به کتابچه دارد.          نتیجه‌گیری با توجه به نتایج لازم است که برنامه‌های آموزشی متناسب با سن و ترجیحاً" روش‌های آموزشی محرک ، پویا و جذاب  برای دانش آموزان تدوین شود.   %U https://mjms.mums.ac.ir/article_5611_05c95658894e24ecae85519475324931.pdf