TY - JOUR ID - 14168 TI - ارزیابی کیفیت خدمات بیمارستانی از دیدگاه بیماران بستری در بیمارستان‎های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جهرم در سال 1397 JO - مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد JA - MJMS LA - fa SN - 1735-4013 AU - احمدی, سیدرضا AU - فروغیان, مهدی AU - کلانی, نوید AU - تقی پور, نیکتا AU - پاسالار, زهرا AU - رعیت دوست, اسماعیل AD - گروه طب اورژانس، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. AD - مرکز تحقیقات مولفه های اجتماعی سلامت، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران. AD - کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران. AD - گروه طب اورژانس، واحد توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان پیمانیه، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران. Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 62 IS - 3 SP - 1488 EP - 1499 KW - کیفیت خدمات KW - بیماران بستری KW - بیمارستان DO - 10.22038/mjms.2019.14168 N2 - مقدمهمأموریت اصلی بیمارستان در نظام سلامت، تأمین مراقبت با کیفیت برای بیماران، و برآوردن نیازها و انتظارات آنها است. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی کیفیت خدمات بیمارستانی از دیدگاه بیماران بستری در بیمارستان‎های دانشگاهی شهرستان جهرم انجام شده است.روش کاردر این مطالعه‎ی مقطعی طی سال 1397، دیدگاه 193 بیمار بستری در بیمارستان‎های آموزشی شهرستان جهرم که به روش تصادفی انتخاب شده بودند، از طریق پرسشنامه SERVQUALمورد مطالعه قرار گرفت. این پرسشنامه مولفه‎های کیفیت را در ابعاد شش گانه شامل کیفیت خدمات فیزیکی و ملموس، تضمین، پاسخگوئی، قابلیت اطمینان خدمت، همدلی و دسترسی به مراقبت بررسی  می‎کند. داده‎ها با استفاده از آزمون‎های کروسکال والیس و من ویتنی تجزیه و تحلیل شدند.نتایجمیانگین سنی افراد تحت مطالعه 80/19± 19/45 سال بوده و 8/52% از بیماران مرد بودند. تفاوت معنی داری در میانگین نمره کیفیت در ابعاد شش گانه و بعد کیفیت کلی مشاهده شد. همچنین، اختلاف میانگین نمره کیفیت در تمامی ابعاد در بیمارستان‎ها معنی دار بود. بود  بیشترین میانگین نمره کیفیت به بعد کیفیت خدمات فیزیکی و ملموس (69/3± 63/20) و کمترین میانگین نمره به همدلی (79/3± 94/14) تعلق گرفت. هم چنین از بین ابعاد کیفیت خدمات بیمارستانی، تنها بین داشتن بیمه تکمیلی با بعد تضمین تفاوت معنی دار وجود داشت (024/0=p). ولی بین سایر ابعاد با متغیرهای دموگرافیک تفاوت معنی دار وجود نداشت(05/0 > p).نتیجه­گیریکیفیت خدمات در بیمارستان‎های آموزشی علوم پزشکی جهرم از دیدگاه بیماران در وضعیت مناسبی قرار داشت، لیکن اختلاف معنی دار نمره کیفیت بین ابعاد مختلف در هر بیمارستان، بیانگر لزوم توجه بیشتر مدیران نسبت به برنامه‎های بهبود کیفیت است تا رضایتمندی بیشتر بیماران را فراهم آورد. UR - https://mjms.mums.ac.ir/article_14168.html L1 - https://mjms.mums.ac.ir/article_14168_b3e227f0a2997da64a5cbb62a290a57b.pdf ER -