TY - JOUR ID - 14440 TI - تبیین روانشناختی و جامعه شناختی احساس اثربخشی بر بی‌تفاوتی اجتماعی دانشجو- معلمان؛ مطالعه موردی در بین دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان اصفهان JO - مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد JA - MJMS LA - fa SN - 1735-4013 AU - رونقی, مرضیه AU - هاشمیان, سیدعلی AU - حقیقتیان, منصوره AD - دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی دهاقان AD - دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه اصفهان، ایران(نویسنده مسؤل) AD - دانشیار گروه جامعه شناسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران. Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 62 IS - 4.1 SP - 233 EP - 241 KW - احساس اثر بخشی KW - بی‎تفاوتی اجتماعی KW - مشارکت اجتماعی KW - پایگاه اجتماعی – اقتصادی DO - 10.22038/mjms.2019.14440 N2 - مقدمه: هدف از پژوهش حاضر تبیین روانشناختی و جامعه شناختی عوامل موثر بربی‎تفاوتی دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان اصفهان در فرآیند آموزش بوده استکه به منظور پی بردن به عوامل و رفع موانع مشارکت اجتماعی دانشجویان صورت گرفته است. روش کار: جامعه آماری دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان اصفهان (مراکز خواهران و برادران مجموعاً 1902 نفر) می­باشند که از بین آنها نمونه 331 نفر که حداقل یک ترم را گذرانده باشند از بین رشته­های مختلف برحسب جنس به روش نمونه گیری تصافی طبقه­ای انتخاب شده و با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته احساس اثربخشی (و متغیرهای دیگری از جمله جنسیت، رشته تحصیلی و پایگاه اجتماعی-اقتصادی) بر بی­تفاوتی در بین این قشر روشنفکر اجتماعی بررسی گردید. تحلیل اطلاعات با نرم افزار spss و Amos انجام شد. نتایج: نتایج این مطالعه نشان داد که در تحلیل جداول و الگوی معادلات ساختاری برای رابطه بین احساس اثربخشی و بی‎تفاوتی اجتماعی دانشجویان ضریب تاثیر استاندارد شده    738/0- می‎باشد و مقدار 003/0 برای P نشان از تایید این فرضیه با اطمینان 95% دارد، شدت هم بستگی بین بین جنسیت با میزان مشارکت اجتماعی و کنش ارتباطی در سطح متوسط می‎باشد، و با رشته تحصیلی رابطه معنی دار مستقیم و مثبت وجود دارد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که به طور کلی پایگاه اجتماعی– اقتصادی دانشجویان(از بعد ذهنی بر بی‎تفاوتی اجتماعی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان اصفهان تاثیر داشته است ولی از بعد عینی و مادی تاثیری ندارد) با بی‎تفاوتی آنها رابطه معناداری وجود دارد. UR - https://mjms.mums.ac.ir/article_14440.html L1 - https://mjms.mums.ac.ir/article_14440_253ee17922223249c60ee3c8aadef787.pdf ER -