TY - JOUR ID - 14748 TI - اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر نشانگان بالینی و تکانشگری مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای JO - مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد JA - MJMS LA - fa SN - 1735-4013 AU - محمودی مهنه, اکرم AU - توزنده جانی, حسن AU - باغستانی, علیرضا AD - کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور، نیشابور، ایران AD - دانشیار روانشناسی، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور، نیشابور، ایران AD - کارشناسی ارشد مشاوره شغلی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قوچان، قوچان، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 62 IS - 4.1 SP - 334 EP - 343 KW - درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد KW - افسردگی KW - اضطراب KW - استرس KW - تکانشگری KW - اختلال نافرمانی مقابله‌ای DO - 10.22038/mjms.2019.14748 N2 - مقدمه: مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر نشانگان بالینی و تکانشگری مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای انجام شد. روش کار: این پژوهش از نوع پژوهش­‌های نیمه­آزمایشی (طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل نابرابر) بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی مادران دارای کودکان 6 تا 12 ساله مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای در شهر مشهد در سال 1395 بود که تعداد 24 نفر از این مادران به روش نمونه­گیری دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. در این پژوهش جهت اندازه­گیری میزان نشانگان بالینی از پرسشنامه DASS-21 و برای اندازه­گیری میزان تکانشگری از پرسشنامه تکانشگری وایت­ساید و لینام استفاده گردید. مداخله درمانی طی 8 جلسه 90 دقیقه­ای بر روی گروه آزمایش اجرا گردید. پس از پایان دوره گروه درمانی، از هر دو گروه پس­آزمون گرفته شد و برای تحلیل داده­ها از روش تحلیل کواریانس تک متغیره استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد به طور معناداری باعث کاهش نشانگان بالینی (افسردگی، اضطراب و استرس) و تکانشگری کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای شده است (0.05 >­P). نتیجه گیری: نتایج پژوهش بیانگر است که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر نشانگان بالینی و تکانشگری مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله­ای موثر است. UR - https://mjms.mums.ac.ir/article_14748.html L1 - https://mjms.mums.ac.ir/article_14748_4e7494475c4717801ba44f72cef8b4b0.pdf ER -