TY - JOUR ID - 14885 TI - پیش بینی عملکرد تحصیلی بر اساس سازگاری (آموزشی، عاطفی و اجتماعی) و صفات شخصیت در دانشجویان JO - مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد JA - MJMS LA - fa SN - 1735-4013 AU - تمنایی فر, محمدرضا AU - رضایی, حسین AU - حدادی, ستاره AD - دانشیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران(نویسنده مسوول) AD - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 62 IS - 4.1 SP - 374 EP - 387 KW - عملکرد تحصیلی KW - سازگاری KW - صفات شخصیت KW - هگزاکو DO - 10.22038/mjms.2019.14885 N2 - مقدمه: عملکرد تحصیلی شاخصی مهم به منظور ارزیابی میزان موفقیت نظام آموزشی است که ارتقاء آن از اولویت نظام آموزشی بشمار می‎رود. لذا شناسایی عوامل موثر بر عملکرد تحصیلی حائز اهمیت است. بدین منظور پژوهش حاضر با هدف پیش بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان بر اساس سازگاری(آموزشی، عاطفی و آموزشی) و صفات شخصیت اجرا گردید. روش کار: طرح این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. با روش نمونه گیری خوشه ای، 360 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه کاشان(5204 نفر) در سال تحصیلی 96-97 انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه سازگاری سینا و سینگ ، پرسشنامه شخصیت هگزاکو و از میانگین نمرات درسی(معدل) به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که بین عملکرد تحصیلی و سازگاری (05/0p<  ، 16/0-r=)، سازگاری آموزشی (01/0p<  ، 28/0-r=) و سازگاری اجتماعی(05/0p<  ، 10/0-r=) ، توافق پذیری (05/0p<  ،  11/0-   r=) و هیجان پذیری (05/0p< ، 10/0r=) همبستگی معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از بین مولفه‎های سازگاری، سازگاری آموزشی قویترین پیش بینی کننده عملکرد تحصیلی است. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد صفت شخصیت توافق و هیجان پذیری نقش بیشتری در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان دارند. نتیجه گیری: با توجه به یافته‎های این پژوهش مبنی بر ارتباط بین سازگاری و صفات شخصیت  با عملکرد تحصیلی، ضروری است در مداخله‎های آموزشی و مشاوره ای، سطح سازگاری و صفات شخصیت مورد توجه روانشناسان و مشاوران تحصیلی قرار گیرد. UR - https://mjms.mums.ac.ir/article_14885.html L1 - https://mjms.mums.ac.ir/article_14885_86cc8d1e18ce4e579164f17112f4a7ff.pdf ER -