TY - JOUR ID - 15583 TI - شناسایی و تبیین مدل توانمندسازی منابع انسانی در وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران (مطالعه موردی: دبیران تربیت بدنی) JO - مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد JA - MJMS LA - fa SN - 1735-4013 AU - زربخش, علیرضا AU - علم, شهرام AU - ضرغامی, مهدی AD - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران AD - استادیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد یادگار امام خمینی(ره)، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - دانشیار گروه مدیریت ورزشی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 62 IS - ویژه (روانشناسی) SP - 732 EP - 749 KW - توانمندسازی KW - نیروی تربیت بدنی KW - آموزش و پرورش KW - مدل سازی DO - 10.22038/mjms.2020.15583 N2 - مقدمه: توانمندسازی منابع انسانی در در ساختار تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش یکی از موضوعات مهم در ارتباط با دبیران می باشد. هدف: هدف این تحقیق شناسایی و تبیین مدل توانمندسازی نیروی تربیت بدنی در وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران بود. روش کار: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش و ماهیت از نوع اکتشافی – تحلیلی بوده و به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری کلیه دبیران و آموزگاران تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش ایران بودند. نمونه آماری به روش خوشه­ای مرحله­ای 600 نفر تعیین شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی سازه از طریق تحلیل عاملی (20/67) و پایایی از طریق آلفا کرونباخ (955/0) محاسبه شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تأییدی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری انجام شد (05/0α =). نتایج: به طور کلی شش شاخص شناسایی شده (ساختارسازمانی، شخصیتی، انگیزش، فرهنگی-اجتماعی، آموزش-تخصص، تجهیزاتی) در تبیین توانمندسازی نیروی انسانی در تربیت بدنی آموزش و پرورش بود که از بین این شاخص‌ها، شاخص شخصیتی 95 درصد از تغییرات توانمندسازی نیروی انسانی را تبیین و در اولویت اول قرار گرفت و شاخص تجهیزاتی 25 درصد از تغییرات توانمندسازی نیروی انسانی را تبیین و در اولویت ششم قرار گرفت. نتیجه گیری: به نظر می‎رسد تعادل در  بین ابعاد (رسمیت، تمرکز و پیچیدگی) و (اندازه، تکنولوژی، استراتژی و محیط) در وزارت آموزش و پرورش و آموزش مستمر منابع انسانی از اولویت‎های مهم می باشد. UR - https://mjms.mums.ac.ir/article_15583.html L1 - https://mjms.mums.ac.ir/article_15583_c481d4cd10c853bd9ad249c1637c117e.pdf ER -