TY - JOUR ID - 15682 TI - بررسی نقش طرح واره ناسازگار، صفات شخصیت در پیش بینی الگوی ارتباطی دانشجویان با میانجی‌گری کمال‌گرایی JO - مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد JA - MJMS LA - fa SN - 1735-4013 AU - هاشمی گلستان, نسرین سادات AU - آقامحمدیان شعرباف, حمیدرضا AU - معینی زاده, مجید AD - کارشناس ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. AD - استاد گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. AD - استادیار گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 62 IS - ویژه (روانشناسی) SP - 834 EP - 851 KW - طرح واره ناسازگار KW - صفات شخصیت KW - الگوی ارتباطی KW - کمال‌گرایی DO - 10.22038/mjms.2020.15682 N2 - مقدمه: پژوهش حاضر به دنبال بررسی نقش  طرح واره ناسازگار، صفات شخصیت در پیش بینی الگوی ارتباطی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد با میانجی گری کمال گرایی بود. روش کار: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است که داده‌های آن به صورت میدانی جمع‌آوری شد. با توجه به جامعه مورد پژوهش  که شامل 15000نفر دانشجوی در حال تحصیل بود، نمونه‌گیری با استفاده از روش در دسترس و با اقتباس از فرمول کوکران و جدول مورگان 375 نفر تعیین گردید و کلیه شرکت‌کنندگان در این پژوهش، پرسش‌نامه‌ها را تکمیل کردند. نتایج: یافته‌ها بیانگر آن بود که طرح‌واره‌های ناسازگار هم با الگوی ارتباطی دانشجویان و هم با کمال‌گرایی رابطه معنی داری دارد. هم‌چنین صفات شخصیت نیز با الگوی ارتباطی دانشجویان و هم با کمال‌گرایی رابطه دارد. بعلاوه، کمال‌گرایی، میان طرح‌واره‌های ناسازگار و صفات شخصیت با الگوی ارتباطی دانشجویان، میانجی‌گری می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، طرح‌واره‌های ناسازگار و صفات شخصیت می‌توانند با میانجی‌گری کمال‌گرایی، الگوی ارتباطی دانشجویان را پیش‌بینی کنند( 01/0>p ). نتیجه گیری: نتایج بدست آمده حاکی از آن است که مؤلفه‌های روان‌شناختی نظیر: طرح‌واره‌های ناسازگار و صفات شخصیت و کمال‌گرایی در پیش‌بینی الگوی ارتباطی دانشجویان مؤثر است. بنابراین با  بهبود محیط اولیه کودک و سبک تربیتی مناسب می‌توان الگوی ارتباطی را بهبود بخشید. UR - https://mjms.mums.ac.ir/article_15682.html L1 - https://mjms.mums.ac.ir/article_15682_518e925105ef1702a46151315f669498.pdf ER -