TY - JOUR ID - 17467 TI - بررسی تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر حل‌مسئله اجتماعی، دانش هیجانی و تنظیم هیجانی کودکان پیش‌دبستانی JO - مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد JA - MJMS LA - fa SN - 1735-4013 AU - حسنی, بهاره AU - طاهر, محبوبه AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران AD - استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، شاهرود، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 63 IS - شماره 2 SP - 2483 EP - 2489 KW - آموزش تنظیم هیجان KW - حل‌مسئله اجتماعی KW - دانش هیجانی KW - تنظیم هیجان KW - کودکان پیش‌دبستانی DO - 10.22038/mjms.2020.17467 N2 - خلاصهمقدمه: تحقیقات نشان داده است که تنظیم هیجان، نقش مهمی در مهارت‌های مرتبط با سازگاری و حل‌مسئله اجتماعی کودک و همچنین جنبه‌های مختلف زندگی نظیر سازگاری با تغییرات زندگی و رویدادهای تنیدگی را ایفا می‌کند؛ بنابراین هدف از این پژوهش بررسی تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر حل‌مسئله اجتماعی، دانش هیجانی و تنظیم هیجانی کودکان پیش‌دبستانی بود.روش کار: روش پژوهش، نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان پیش­دبستانی شهرستان شاهرود در سال تحصیلی 98-1397 بود. از بین این کودکان نمونه­ای به حجم 30 نفر به شیوه در دسترس انتخاب در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل جایدهی شدند. جهت سنجش متغیرها از مقیاس­های حل‌مسئله اجتماعی گراس و جان (2003)، دانش هیجانی ایزارد و همکاران (2003) و تنظیم هیجانی گارنفسکی و کرایج (۲۰۰۱) کودکان استفاده شد. قبل از اجرای آموزش از هر دوگروه پیش­آزمون عمل آمد و در ادامه گروه آزمایش تحت 8 جلسه 45 دقیقه آموزشی مهارت‌های تنظیم هیجانی مبتنی بر رفتاردرمانی  به‌صورت هفته‌ای یک جلسه قرار گرفتند و دراین مدت گروه کنترل هیچ نوع درمان روان­شناختی دریافت نکرد. در پایان هشت جلسه آموزش، هر دوگروه مجددا با پس­آزمون مورد سنجش قرار گرفتند. جهت تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل کوواریانس یک­متغیره و چندمتغیره استفاده شد.نتایج: اطلاعات بدست آمده از طریق تحلیل کوواریانس یک متغیره و چند متغیره نشان داد که برنامه آموزش تنظیم هیجانی بر حل‌مسئله اجتماعی، دانش هیجانی و تنظیم هیجانی کودکان پیش­دبستانی موثر است (001/0>p).نتیجه گیری: به نظر می رسد که آموزش تنظیم هیجان از طریق رفتاردرمانی بر حل‌مسئله اجتماعی، دانش هیجانی و تنظیم هیجانی اثربخش است و می تواند مفید باشد. UR - https://mjms.mums.ac.ir/article_17467.html L1 - https://mjms.mums.ac.ir/article_17467_61ad86000444743df61b0bf3551998bf.pdf ER -