TY - JOUR ID - 17727 TI - مدیریت محتوای تبلیغات تجاری سلامت محور در رسانه ملی JO - مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد JA - MJMS LA - fa SN - 1735-4013 AU - مرادی, نادعلی AU - عزیزآبادی فراهانی, فاطمه AU - نعمتی انارکی, داود AU - سلیمانی, ندا AD - دانشجوی دکتری، رشته مدیریت رسانه ای، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران AD - دانشیار، گروه مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران AD - دانشیار، گروه روزنامه نگاری و خبر، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران AD - استادیار، گروه علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 62 IS - ویژه (روانشناسی) SP - EP - KW - مدیریت محتوا KW - تبلیغات تجاری – تبلیغات ارزشی KW - رسانه DO - 10.22038/mjms.2020.17727 N2 - مقدمه: این مقاله به بررسی محتوای تبلیغات تجاری سلامت محور در سیمای جمهوری اسلامی ایران  پردازد بنابراین هدف اصلی تحقیق طراحی راهنمای عملی تولید محتوای تبلیغات تجاری رسانه‌ی ملی مبتنی بر سلامت است.روش کار: در این تحقیق از روش ترکیبی کیفی وکمی استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق را کلیه خبرگان  وکارشناسان  واساتید برترحوزه رسانه و تبلیغات تشکیل می دهند که بالغ بر 14 نفر شناسایی شدند. که در مرحله کیفی پس از گرد آوری ادبیات موضوع و اسناد بالا دستی (دستور العمل ) سازمان های مرتبط شروع به مطالعه نموده وسپس به روش تحلیل محتوا ارزیابی ادبیات موضوع و اسناد بالا دستی (دستور العمل ) صورت گرفت . در نهایت پس از تحلیل محتوا اسناد بالا دستی  95 شاخص مشخص شد که پس از مطالعه و بازنگری مجدد و حذف شاخص های تکراری 58 شاخص غیر تکراری استخراج شد  و در مرحله بعد شروع به دسته بندی شاخص ها نمودیم که در نهایت در 8 بعد ، 146 شاخص جدول بندی گردید .نتایج: به کمک پانل دلفی در 2 مرحله ، شاخص ها غربال شدند که در مرحله اول دلفی به کمک پرسش نامه باز 5 امتیازی لیکرت از 14 نفر از خبرگان این حوزه نظرسنجی گردید که پس از جمع آوری پرسش نامه ها ، شاخص هایی که امتیاز میانگین زیر 2.8 را کسب کردند حذف گردیده که در نهایت 16 شاخص حذف و1 بعد 18 شاخص نیز از نظرات خبرگان اضافه شد که در مجموع  در پایان دور اول دلفی به تعداد 9 بعد و 60 شاخص دست یافتیم سپس پرسشنامه جدیدی مبنی بر 60 شاخص را دراختیار گروه دلفی برای دور دوم  قرار دادیم که بعد از جمع آوری داده ها و حذف 10 شاخص با امتیاز میانگین زیر 2.8 به تعداد 50 شاخص نهایی رسیدیم .لازم به ذکر است که جهت پایایی هر دو پرسشنامه از فاکتورآلفای کرونباخ استفاده شد که میزان آلفای کرونباخ برای تک تک مولفه ها برای هر2 پرسشنامه مقادیر بالای 0.7 را کسب کردند .در نهایت با نظر سنجی از خبرگان مبنی بر نگارش شیوه نامه ، با کسب  71.5 % به نگارش شیوه نامه به صورت دسته بندی شده یعنی بر اساس بعد و مولفه و شاخص ها رای داده شد و شیوه نامه طراحی شد.نتیجه‌گیری: به نظر می رسد ابزار استاندارد می تواند مبنایی برای تحقیقات بعدی باشد و پیشنهاد می گردد که با توجه به پرسشنامه استاندارد سازی شده تحقیقات کاربردی پایه ریزی گردد. UR - https://mjms.mums.ac.ir/article_17727.html L1 - https://mjms.mums.ac.ir/article_17727_b4ae059e147868edf8eac65522f92b54.pdf ER -