TY - JOUR ID - 17762 TI - تبیین عوامل مرتبط با رفتارهای انحرافی کارکنان با توجه به نقش سبک رهبری مدیران و ارائه الگوی مناسب JO - مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد JA - MJMS LA - fa SN - 1735-4013 AU - زینلی, سینا AU - منظری توکلی, علیرضا AU - سلاجقه, سنجر AD - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران. AD - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران. AD - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 62 IS - 4.1 SP - EP - KW - رفتارهای انحرافی کارکنان KW - سبک رهبری KW - الگوی مناسب DO - 10.22038/mjms.2019.17762 N2 - خلاصه مقدمه: همـه افـراد بـر اثـر عوامل مختلف شغلی و اجتماعی در مقاطع مختلف زندگی با استرس و فشار عصبی مواجه هستند اما زمانی که فرد بـه مدت طولانی در معـرض ایـن فشارهای روانی قرار بگیرد دچار نوعی عارضه می‌شـود کـه بـه آن سندروم فرسودگی از نوع شغلی می‌گویند که  زیر مجموعه ای از رفتارهای انحرافی می باشد و گروه‌های زیادی در معرض این خطرات هستند. لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل مرتبط با رفتارهای انحرافی کارکنان با توجه به نقش تعدیل‌گر سبک رهبری مدیران  ارائه الگوی مناسب بدین منظور می‌باشد. روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنان خط تولید صنعت فولاد جنوب کشور به تعداد 9361 نفر بوده‌اند که 596 نفر از آن‌ها به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه و پرسشنامه می‌باشد. داده‌های پژوهش از طریق نرم‌افزارهای SPSS و Smart PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش ضمن تأیید الگوی پیشنهادی پژوهش، نشان داد که بین عوامل مرتبط با رفتارهای انحرافی کارکنان (عدالت سازمانی، تعهد سازمانی، فرسودگی شغلی، استرس شغلی و جو اخلاقی) با رفتارهای انحرافی کارکنان با توجه به نقش تعدیل‌گر سبک رهبری مدیران (سبک رهبری ستمگرانه و عدم مداخله)، رابطه معناداری وجود دارد. نتیجه‌گیری: مدیران باید علاوه بر شناخت و فهم رفتارهای انحرافی مخرب، رفتارهای انحرافی سازنده که به سازمان‌ها کمک می‌کند را نیز مورد توجه و مطالعه قرار دهند و با تقویت آن‌ها در جهت موفقیت و پیشرفت بیشتر سازمان‌ها گام بردارند. UR - https://mjms.mums.ac.ir/article_17762.html L1 - https://mjms.mums.ac.ir/article_17762_b4a3214470ccec15f49465ddc2471076.pdf ER -