TY - JOUR ID - 17981 TI - مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت و مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر فرسودگی تحصیلی دانش آموزان JO - مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد JA - MJMS LA - fa SN - 1735-4013 AU - احسانی, ابوالفضل AU - سهرابی اسمرود, فرامرز AU - قربان جهرمی, رضا AD - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد علوم تحقیقات تهران دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - استاد، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) AD - استادیار، گروه روانشناسی، واحد علوم تحقیقات تهران دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 63 IS - 5 SP - 2655 EP - 2666 KW - فرزندپروری مثبت KW - مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی KW - فرسودگی تحصیلی DO - 10.22038/mjms.2020.17981 N2 - مقدمه: تحقیقات نشان داده است که فرسودگی تحصیلی متاثر از فرزندپروری می باشد و مداخله های روان شناختی می تواند در جهت رفع فرسودگی کمک کننده باشد؛ بنابراین این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت و مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر فرسودگی تحصیلی دانش آموزان انجام شد.روش کار: پژوهـش حاضـر از نـوع شـبه آزمایشـی بـا طـرح پیـش آزمـون و پـس آزمـون و گـروه کنتـرل بـود که در آن  45  نفر از والدین دانش آموزان دوره اول متوسطه  شهر تهران  به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده  و به طور تصادفی در سه گروه (دو گروه تجربی و یک گروه کنترل) قرار گرفتند و اعضـای  تمام گروه ها، در سه مرحلـه پیـش آزمـون، پـس آزمـون و پیگیری، پرسشنامه فرسودگی تحصیلی  برسو و همکاران (1997) را تکمیل نمودند. جهت تجزیه و تحلیل آماری داده ها از تحلیل واریانس ‌با اندازه گیری مکرر به کمک نرم افزار SPSS استفاده شد.نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش فرزندپروری مثبت و مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی در مقایسه با گروه کنترل موجب بهبود نمرات فرسودگی تحصیلی و مولفه ناکارآمدی تحصیلی شد (05/0P≤). بین میزان اثر بخشی آموزش فرزندپروری مثبت و مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی در فرسودگی تحصیلی در مرحله پس آزمون و پیگیری از نظر آماری تفاوت معنادار بود (05/0P≤).نتیجه گیری: باتوجه به نتایج به دست آمده، به نظر می رسد که آموزش فرزندپروری مثبت و مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی یک روش موثر در فرسودگی تحصیلی دانش آموزان است. UR - https://mjms.mums.ac.ir/article_17981.html L1 - https://mjms.mums.ac.ir/article_17981_e08b0aa42b5c230cf706723094048758.pdf ER -