TY - JOUR ID - 18470 TI - بررسی تاثیر عوامل روانشناختی و اجتماعی بر تدریس تحول آفرین با میانجیگری مولفه های شخصیتی JO - مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد JA - MJMS LA - fa SN - 1735-4013 AU - پولادی برج, حسین AU - خالق خواه, علی AU - حیدری, حسن AU - داوودی, حسین AD - دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی تربیتی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران AD - دانشیار، گروه مشاوره، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران(نویسنده مسئول) AD - دانشیار، گروه مشاوره، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران AD - استادیار، گروه مشاوره، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 63 IS - 6 SP - 3079 EP - 3085 KW - تدریس تحول آفرین KW - مؤلفه های شخصیتی KW - آموزگاران KW - عوامل روانشناختی KW - عوامل اجتماعی DO - 10.22038/mjms.2021.18470 N2 - مقدمه: تدریس تحول آفرین به عنوان اهداف بیان شده یا بیان نشده برای افزایش تسلط دانش آموزان بر مفاهیم کلیدی تعریف میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر عوامل اجتماعی معلمان با میانجی گری مؤلفه های شخصیتی بر تدریس تحول آفرین انجام شد.روش کار:  روش پژوهش توصیفی همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان مقطع ابتدایی ناحیه 2 مشهد که در سال تحصیلی 98 -97 مشغول به تدریس می باشندکه با بررسی های صورت گرفته مشخص شد که 873 نفر در مقاطع ابتدایی مشغول به تدریس هستند که  329 نفر زن و  544 نفر مرد هستند. ابزار به کار رفته در پزوهش حاضر عبارتند از پرسشنامه تدریس تحول آفرین، پرسشنامه عوامل اجتماعی و پرسشنامه عوامل شخصیتی هگزاکو که با رعایت اصول احلاقی پژوهش، توسط اعضای نمونه تکمیل شد. داده های بدست آمده با بهره­گیری از معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزیی با بهره­مندی از نرم­افزار SPSSتحلیل شد.نتایج: یافته های آماری نشان دهنده برازش مطلوب مدل و تأیید معنادار مدل پژوهشگر بود (001/0≥P).نتیجه گیری: به نظر می رسد که این یافته ها بیانگر اهمیت توجه به شاخصه های اجتماعی و روان شناختی در تدریس تحول آفرین آموزگاران می باشد. UR - https://mjms.mums.ac.ir/article_18470.html L1 - https://mjms.mums.ac.ir/article_18470_71082b8638ba9c401b3eed1447301024.pdf ER -