TY - JOUR ID - 18842 TI - تبیین مؤلفه‌‌های آموزش و پرورش استاندارد JO - مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد JA - MJMS LA - fa SN - 1735-4013 AU - خوب چهره, محمد AU - اکبری, احمد AU - پورشافعی, هادی AU - چرابین, مسلم AD - دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی. نیشابور، ایران AD - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بردسکن، دانشگاه آزاد اسلامی، بردسکن، ایران (نویسنده مسئول) AD - دانشیار رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران AD - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 63 IS - 4 SP - 2575 EP - 2585 KW - آموزش‌وپرورش KW - استانداردسازی KW - مدل استاندارد آموزش‌وپرورش DO - 10.22038/mjms.2020.18842 N2 - مقدمه: در آموزش‌وپرورش به دلیل ارتباط داشتن موضوعات با انسان و پیچیده­ترشدن موضوع، نمی­توان استاندارد یکنواختی را برای همه کشورها مدون نمود، چراکه هر کشوری با توجه به اقلیم و جایگاه آن در کره خاکی دارای شرایط فرهنگی، سیاسی، اجتماعی  متفاوتی است. حتی در یک کشور همانند ایران به دلیل گستردگی و وسعت کشور شاید استاندارد خاصی برای آموزش‌وپرورش قابل تدوین نباشد، اما آموزش‌وپرورش بدون الگوی استاندارد هم جایگاهی نخواهد داشت. پژوهش حاضر باهدف ارائه الگو برای آموزش‌وپرورش استاندارد و تبیین آن انجام‌گرفته است. پژوهش حاضر از پژوهش­های مختلط (کیفی و کمی) است.روش کار: روش تحقیق، توصیفی-پیمایشی می­باشد . داده­ها کیفی از طریق مصاحبه و داده­های کمی به صورت میدانی گردآوری گردیده است. جامعه آماری کارشناسان و خبرگان در حوزه آموزش‌وپرورش بودند . در بخش کیفی تعداد 21 نفر به صورت هدفمند با روش گلوله برفی و در بخش کمی تعداد 260 نفر از خبرگان و کارشناسان در حوزه آموزش‌وپرورش استان خراسان جنوبی به روش نمونه‌گیری طبقه­ای – نسبتی انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه سازمان یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بوده است.نتایج: نتایج کلی پژوهش حاکی از آن است که مدل ارائه‌شده با استفاده از نرم‌افزار AMOS قابل‌تأیید می­باشد.نتیجه­گیری: برای تعیین روایی از روایی محتوایی و هم زمان و برای سنجش پایایی ابزار اندازه‌گیری نیز از آلفای کرونباخ، استفاده شد. برای تحلیل داده­های کیفی از روش داده بنیاد و داده­های کمی از شاخص­های توصیفی، برازش و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. UR - https://mjms.mums.ac.ir/article_18842.html L1 - https://mjms.mums.ac.ir/article_18842_e99c73eaaf7fdb7b51734d5ff0f273e6.pdf ER -