TY - JOUR ID - 19125 TI - آموزش الکترونیکی مسأله‌محور بر میزان یادگیری و انگیزش تحصیلی دانشجویان پزشکی در شرایط کرونا JO - مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد JA - MJMS LA - fa SN - 1735-4013 AU - بدلی, مهدی AU - شفیعی فر, نازنین AU - بختیاری زاده, زهرا AD - دکتری تکنولوژی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. AD - گروه روانشناسی تربیتی، واحد علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. AD - گروه علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 64 IS - 1 SP - 2330 EP - 2339 KW - کرونا KW - آموزش الکترونیکی KW - یادگیری مسأله‌محوری KW - یادگیری KW - انگیزش تحصیلی DO - 10.22038/mjms.2021.19125 N2 - مقدمهبحران کرونا توجه تمامی محیط­های آموزشی مانند دانشگاه­ها، مدارس و سازمان­ها را برای آموزش الکترونیکی سوق داده است اما کیفیت آموزش الکترونیکی و نتایج آن یعنی یادگیری و انگیزش تحصیلی نیز باید مدنظر قرار بگیرد. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش الکترونیکی مسأله­محور بر میزان یادگیری و انگیزش دانشجویان پزشکی در شرایط کرونا انجام شد.روش کارروش پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. از جامعه آماری دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، 32 نفر با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شد و با استفاده از روش تصادفی به گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت دو ماه در معرض آموزش الکترونیکی مسأله­محور قرار گرفت و برای گروه کنترل نیز آموزش الکترونیکی به شیوه مستقیم برگزار شد. از پرسشنامه یادگیری محقق ساخته و انگیزش تحصیلی (والرند و همکاران، 1989) استفاده شد. یافته­های پژوهش با استفاده از آزمون کواریانس تحلیل شد.نتایجیافته­ها نشان داد که میانگین یادگیری و انگیزش تحصیلی گروه آزمایش به ترتیب از 81/6 و 56/69 در مرحله پیش­آزمون به 50/17 و 31/92 در مرحله پس­آزمون افزایش پیدا کرد. نتیجه تحلیل کوواریانس نشان داد که پس از حذف اثر پیش آزمون، میانگین نمرات پس­آزمون دو گروه اختلاف آماری معناداری داشتند (005/0≥p).نتیجه ­گیرینتیجه این پژوهش نشان داد که استفاده از آموزش الکترونیکی رویکرد مسأله­­محوری در شرایط کرونا می­تواند بر افزایش میزان یادگیری و انگیزش تحصیلی دانشجویان پزشکی موثر باشد. UR - https://mjms.mums.ac.ir/article_19125.html L1 - https://mjms.mums.ac.ir/article_19125_10d2ddb6f628bd2fc14dff3e98ce3158.pdf ER -