TY - JOUR ID - 19566 TI - شناسایی و ارائه مدل موانع استقرار سیستم خدمات الکترونیک بیمه‌ای JO - مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد JA - MJMS LA - fa SN - 1735-4013 AU - بابااحمدی تنگه گزی, محترم AU - کرراهی مقدم, سیروس AD - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی ،واحد مسجدسلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجدسلیمان، ایران AD - استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد مسجدسلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 63 IS - شماره 2 SP - 2455 EP - 2469 KW - بیمه سلامت KW - بیمه الکترونیک KW - خدمات الکترونیک KW - دولت الکترونیک DO - 10.22038/mjms.2020.19566 N2 - مقدمه: خدمات الکترونیک مزایایی چون افزایش سرعت، افزایش میزان دسترسی و کاهش هزینه‌ها را به دنبال دارد و عدم الکترونیکی شدن خدمات بیمه‌ای، افت و کاهش سرعت خدمات‌رسانی را در پی دارد و منجر به نارضایتی بیمه شدگان خواهد شد. همچنین در شرایط فعلی که بیماری کرونا در دنیا رشد پیدا کرده است و تا ریشه کن شدن آن، سال‌ها زمان می‌برد، لازم است که بیشتر به سمت ارائه بیشتر خدمات الکترونیکی حرکت کنیم.روش کار: هدف این تحقیق، شناسایی موانع استقرار سیستم خدمات الکترونیک بیمه‌ای در بیمه سلامت شهر اهواز است که در آن روش تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت در دسته تحقیقات آمیخته (کیفی و کمّی) جای می‌گیرد. در مرحله‌ی اول با استفاده از روش دلفی پرسشنامه‌ای در اختیار خبرگان موضوع قرار گرفت و نهایتاً 8 مانع به عنوان موانع استقرار سیستم خدمات الکترونیک بیمه‌ای شناسایی شدند: موانع فرآیندی، موانع زیرساختی، موانع حمایتی، موانع فرهنگی، موانع دانشی، موانع مالی، موانع نیروی انسانی، موانع اجرایی. در مرحله‌ی دوم تحقیق پرسشنامه‌ای بر اساس موانع شناسایی شده طراحی و در اختیار کارکنان شعب بیمه سلامت قرار گرفت.نتایج: نتایج نشان داد موانع شناسایی شده به ترتیب اهمیت شامل موانع فرآیندی، زیرساختی، فرهنگی، نیروی انسانی، مالی، دانشی، حمایتی و اجرایی تأثیر معناداری بر استقرار سیستم خدمات الکترونیک بیمه‌ای داشتند.نتیجه گیری: به منظور استقرار سیستم خدمات الکترونیک بیمه ای باید موانع مورد نظر بر حسب اولویت شناسایی و بر حسب مدل موانع به آنها رسیدگی کرد. UR - https://mjms.mums.ac.ir/article_19566.html L1 - https://mjms.mums.ac.ir/article_19566_5938d7b9c19b4c1379863e623a8f9796.pdf ER -