TY - JOUR ID - 21718 TI - مقایسه کیفیت زندگی، حمایت و انزوای اجتماعی سالمندان فعال و غیرفعال در دوران پاندمی کووید 19 JO - مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد JA - MJMS LA - fa SN - 1735-4013 AU - خداپرست, سیاوش AU - پاینده, محبوبه AU - عیسی زاده, سینا AU - عبدی, حسن AD - استادیار، گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران (نویسنده مسئول) AD - گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران AD - استادیار، گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 65 IS - 3 SP - 996 EP - 1004 KW - سالمندان KW - کیفیت زندگی KW - انزوای اجتماعی KW - حمایت اجتماعی KW - فعالیت بدنی DO - 10.22038/mjms.2022.21718 N2 - مقدمه: سبک زندگی کم‌تحرک و ماشینی و از طرف دیگر، مشکلات فراوانی که در ایام پاندمی کووید 19 به وجود آمده است بر شاخص‌های کیفیت زندگی و انزوا و حمایت اجتماعی سالمندان اثر گذاشته است. ازاین‌رو، این تحقیق باهدف مقایسه کیفیت زندگی، حمایت و انزوای اجتماعی سالمندان فعال و غیرفعال در دوران پاندمی کووید 19 انجام شده است.روش کار: روش پژوهش توصیفی از نوع علی مقایسه‌ای بود. جامعه آماری تحقیق سالمندان بالای 60 سال شهرستان لاهیجان در سال 1400 می‌باشند که 213 نفر به‌صورت در دسترس با مراجعه به پارک‌ها، استخرها، باشگاه‌ها و سرای سالمندان انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل فرم مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه‌های کیفیت زندگی لیپاد (1998)، حمایت اجتماعی زمیت و همکاران (1988) و انزوای اجتماعی مدرسی و همکاران (1396) بود. داده­هـــا با اســـتفاده از آزمون‌های کلموگروف اسمیرنوف، لوین، تحلیل واریانس و کوواریانس با نرم‌افزار SPSS نسخه 25 تجزیه‌وتحلیل شدند.نتایج: نتایج نشان داد که بین میزان کیفیت زندگی، انزوا و حمایت اجتماعی سالمندان فعال و غیرفعال با تأکید بر در دوران کووید 19 تفاوت معناداری وجود دارد (001/0).نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد که فعالیت بدنی و شرکت در فعالیت‌های ورزشی با توجه به حضور در مکان‌های عمومی متغیر مهمی در کاهش انزوای اجتماعی و بالا بردن حمایت اجتماعی می‌باشد و توجه به اینکه می‌تواند سطح کیفیت زندگی سالمندان را هم ازنظر جسمی و هم ازنظر ذهنی بالا ببرد. UR - https://mjms.mums.ac.ir/article_21718.html L1 - https://mjms.mums.ac.ir/article_21718_33416b1df77040a806706aa88fc52955.pdf ER -