TY - JOUR ID - 22186 TI - اثربخشی درمان چند مولفه‌ای شناختی-رفتاری KiSS بر بی‌خوابی و خستگی کودکان JO - مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد JA - MJMS LA - fa SN - 1735-4013 AU - باقری کریمی, افسانه AU - باغداساریانس, آنیتا AU - فدائی, فربد AD - دانشجوی دکتری روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه روانشناسی عمومی-استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - استادیار، گروه روانشناسی عمومی-استثنایی، واحد تهران مرکزی، ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول). AD - دانشیار، گروه روانپزشکی، دانشکده علوم رفتاری، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 65 IS - 6 SP - 2310 EP - 2325 KW - بی‌خوابی KW - خستگی KW - درمان DO - 10.22038/mjms.2022.67560.4004 N2 - مقدمه: اختلال بی‌خوابی یکی از شایع‌ترین اختلالات خواب در کودکان می‌باشد. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان چند مولفه‌ای شناختی- رفتاری با عنوان برنامهKiSS (Kinder mit Schafstörungen Programm) بر بی‌خوابی و خستگی کودکان صورت گرفت. مواد و روش‌ها: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی است که با طرح پیش آزمون -پس آزمون و پیگیری با گروه آزمایش و گواه انجام شده است. برای انجام مطالعه از بین کودکان 8 تا 10 ساله مبتلا به بی‌خوابی مراجعه کننده به کلینیک پزشکی و روانشناسی شکوفه از اوایل تیر تا اواخر آبان 1400، تعداد 40 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس با احتساب ملاک‌های ورود و خروج به پژوهش انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه هر گروه شامل 20 نفر گمارده شدند. به منظور گردآوری داده‌های پژوهش از پرسشنامه اطلاعات فردی، مقیاس اختلالات خواب کودکان، مقیاس چند بعدی خستگی و پرسشنامه علایم مرضی کودکان استفاده شد. در گروه آزمایش، درمان چند مولفه‌ای KiSS و در گروه گواه، تماشای کارتون به صورت گروهی اعمال گردید. به جهت افت آزمودنی‌ها در مرحله اجرا تعداد کودکان هرگروه، به 15 نفر تقلیل یافت. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف استاندارد و در سطح آمار استنباطی از تحلیل واریانس طرح آمیخته استفاده شد.نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج امیدوار کننده مبنی بر اثر بخش بودن درمان شناختی-رفتاری چند مولفه‌ای KiSS، این روش مداخله می‌تواند جهت بهبود اختلال بی‌خوابی و خستگی ناشی از آن در کودکان 8 تا 10 سال، مورد استفاده قرارگیرد. UR - https://mjms.mums.ac.ir/article_22186.html L1 - https://mjms.mums.ac.ir/article_22186_c86ab0eb60f6a9f532f0489bbdf4641e.pdf ER -