TY - JOUR ID - 8486 TI - بررسی اپیدمیولوژیک حوادث رانندگی منجر به مرگ دراستان خراسان رضوی در سال 1391 JO - مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد JA - MJMS LA - fa SN - 1735-4013 AU - عرفان پور, سعید AU - هاشمی نظری, سید سعید AU - قدیرزاده, محمدرضا AD - دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی، گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران AD - استادیار اپیدمیولوژی، دپارتمان اپیدمیولوژی؛ دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران AD - پزشک، مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، تهران، ایران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 59 IS - 4 SP - 261 EP - 268 KW - اپیدمیولوژی KW - استان خراسان رضوی KW - حوادث ترافیکی DO - 10.22038/mjms.2016.8486 N2 - مقدمه سوانح ترافیکی در جهان 1/2% از کل موارد مرگ و 23% از کل موارد مرگ ناشی از حوادث را تشکیل می دهند. کشور ما به لحاظ سوانح ترافیکی بعنوان یکی از کشورهای دارای بیشترین موارد تصادف و مرگ ناشی از آن معرفی شده است. با توجه به بالا بودن میزان مرگ ناشی از سوانح ترافیکی در استان خراسان رضوی ، هدف این مطالعه بررسی اپیدمیولوژیک سوانح  منجر به مرگ در این استان می باشد. روش کار در این مطالعه توصیفی مقطعی-تحلیلی، از کلیه یاطلاعاتمربوطبهمرگ ناشی از سوانح ترافیکی استان خراسان رضوی در سال 1391 که توسط سازمان پزشکی قانونی کشور گزارش شد، استفاده شد. کلیه ی اطلاعات دریافتی، ابتدا کنترل و سپس از نظر متغیرهای اپیدمیولوژیک  با استفاده از نرم افزار آماری Stata 11مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین رابطه ی بین برخی متغیرهای موثر بر تصادف با آزمونهای آماری سنجیده شد. نتایج به طور کلی در سال 1391 تعداد 1330 مورد مرگ ناشی از سوانح ترافیکی از استان خراسان رضوی گزارش شد. میزان بروز خام و استاندارد شده سنی مرگ به ترتیب 20/22 و 6/23% هزار نفر بود. بیش از 76% (1020 مورد) موارد در مردان مشاهده شد. بیشترین فراوانی مرگ با 460 مورد (31/44%) در گروه سنی 35-15 سال دیده شد. مرگ اکثر افراد به علت ضربه به سر (94/55%) بود. بیشترین فراوانی نسبی مرگ در ماه های شهریور و تیر مشاهده شد. نتیجه گیری با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه تصادفات منجر به مرگ بیشتر در جنس مذکر، سنین 15-35 سال، تحصیلات پایین، فصل تابستان، افراد بی سواد و معابر برون شهری می باشد، و پیشنهاد می شود که در برنامه ریزی های آینده جهت کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث جاده ای، این متغیرها بیشتر مد نظر قرار گیرند. UR - https://mjms.mums.ac.ir/article_8486.html L1 - https://mjms.mums.ac.ir/article_8486_24142158c4d1a989941efbd7769aca0e.pdf ER -