مقایسه استرس ادراک شده و سواد سلامت روان در مادران نخست زا و چند زا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی ، گروه روانشناسی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی ،لاهیجان، ایران.

2 استادیار، گروه روانشناسی ، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران. (نویسنده مسئول)

10.22038/mjms.2025.86218.4931

چکیده

روش: روش پژوهش حاضر علی- مقایسه ای و جامعه پژوهش را کلیه زنان باردار مراجعه کننده به بیمارستان‌های شهر رشت در سال 1403 تشکیل دادند. حجم جامعه برابر 1347 نفر بود که با استفاده از شیوه اکتشافی و استناد به پژوهش-های مشابه و سابق، حجم نمونه برابر 70 نفر (35 نفر زن نخست‌زا و 35 نفر زن چندزا) شد که به روش تصادفی ساده انتخاب و در گروه‌ها گنجانده شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن (1979) و سواد سلامت روان اکونور و کیسی (2015) بود. داده‌های به دست آمده در بخش آمار توصیفی از شاخص‌های پراکندگی، فراوانی و نمودار ودر بخش آمار استنباطی از تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد که با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: نتایج تحلیل آماری حاکی از آن بود که بین میانگین استرس ادراک شده و سواد سلامت روان در دو گروه مادران نخست‌زا و چندزا تفاوت معناداری در سطح (P<0.01) وجود دارد. همچنین بین استرس ادراک شده در مادران نخست زا با چندزا تفاوت معناداری وجود داشت (P<0.01). و در نهایت بین سواد سلامت روان در مادران نخست زا با چندزا نیز تفاوت معنادار وجود داشت (P<0.01). لذا فرضیه‌های پژوهش با اطمینان 99 درصد تایید شدند.
نتیجه گیری: با توجه به تاثیر متغیرهای روانشناختی مانند استرس ادراک شده و سواد سلامت روان در مادران نخست زا و چندزا، توجه به این عوامل در افزایش سلامت روان و جسم مادران و نوزدان بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of perceived stress and mental health literacy in primiparous and multiparous mothers

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Raoufi 1
  • Zahra Foroughi Kaldareh 2
1 M.A, Student in Clinical Psychology,Department of Psychology, Lahijan Branch, Islamic Azad University, Lahijan,Iran.
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Lahijan Branch , Islamic Azad University, Lahijan ,Iran. (Corresponding author)
چکیده [English]

Method: The method of the present study is causal-comparative and the research population consisted of all pregnant women referred to hospitals in Rasht in 1403. The population size was 1347 people, and using the exploratory method and citing similar and previous studies, the sample size was 70 people (35 nulliparous women and 35 multiparous women), who were selected by simple random method and included in the groups. The research tools included the Cohen Perceived Stress Questionnaire (1979) and the Econour and Casey Mental Health Literacy (2015). The data obtained were analyzed using SPSS version 26 software, using dispersion, frequency, and graph indices in the descriptive statistics section, and multivariate analysis of variance in the inferential statistics section.
Results: The results of statistical analysis indicated that there was a significant difference between the mean of perceived stress and mental health literacy in the two groups of primiparous and multiparous mothers at the level of (P<0.01). There was also a significant difference between perceived stress in primiparous and multiparous mothers (P<0.01). And finally, there was a significant difference between mental health literacy in primiparous and multiparous mothers (P<0.01). Therefore, the research hypotheses were confirmed with 99% confidence.
Conclusion: Considering the effect of psychological variables such as perceived stress and mental health literacy in primiparous and multiparous mothers, paying attention to these factors will be very important in increasing the mental and physical health of mothers and newborns.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Perceived stress
  • mental health literacy
  • primiparous
  • Multiparous