طراحی الگوی شایستگی‌های مدیران بیمارستان: پژوهشی کیفی مبتنی بر نظریه داده‌بنیاد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی،گروه مدیریت،واحد بجنورد،دانشگاه آزاد اسلامی،بجنورد،ایران

2 استادیار، گروه مدیریت،واحد بجنورد،دانشگاه آزاد اسلامی،بجنورد،ایران.(نویسنده مسئول)

3 استادیار، گروه مدیریت،واحد بجنورد،دانشگاه آزاد اسلامی،بجنورد،ایران

10.22038/mjms.2025.87769.4997

چکیده

خلاصه
مقدمه: پژوهش حاضر باهدف طراحی الگوی شایستگی‌های مدیران بیمارستان‌ها با رویکرد داده‌بنیاد انجام شد.
روش کار: پژوهش از نظر هدف کاربردی - توسعه‌ای و از نظر روش پژوهش از نوع کیفی است که به شیوه داده‌بنیاد و با رهیافت نظام‌مند اشتراوس و کوربین انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران بیمارستان‌های شهر مشهد مقدس بود که از بین آنها نمونه آماری به شیوه هدفمند انتخاب شدند. انتخاب نمونه تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. اشباع نظری در نمونه 11 حاصل گردید. برای گردآوری داده ها از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از رویکرد داده بنیاد اشتراوس و کوربین استفاده و درنهایت الگوی پژوهش در قالب مدل پارادایمی ارائه شد. برای اعتبارسنجی کیفیت پژوهش نیز از معیارهای چهارگانه روش ارزیابی لینکلن و گوبا استفاده شد و روایی و پایایی مورد تایید قرار گرفت.
نتایج: نتایج منجر به شناسایی عوامل علی شامل دانش فناوری اطلاعات و ارتباطات، دانش مالی، دانش حرفه‌ای، دانش سازمانی، مدیریت منابع انسانی، دانش بازار، دانش کسب‌وکار و بهبود خدمات، توانایی رهبری؛ عوامل زمینه‌ای شامل نقش‌برجسته دانشگاه در تقویت مدیریت، قوانین و دستورالعمل‌ها؛ عوامل مداخله‌گر شامل ویژگی‌های فردی و شخصیتی؛ راهبردهای تقویت شایستگی‌های مدیران شامل آموزش و توسعه، توسعه فردی، بهبود فرهنگ فردی و سازمانی، تعامل‌های سازنده درون و برون‌سازمانی، جهت‌گیری استراتژیک و پیامدها در سطوح فردی، اجتماعی و اقتصادی شد.
نتیجه‌گیری: در مجموع مدل ارائه شده در پژوهش حاضر می‌تواند به‌عنوان مبنایی برای توسعه شایستگی‌های مدیران بیمارستان‌های سطح کشور استفاده شود.
لغات کلیدی: رویکرد داده‌بنیاد، شایستگی‌های مدیران، بیمارستان‌ها.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a competency model for hospital managers based on grounded theory

نویسندگان [English]

  • Mahdi Bahrami 1
  • Amir Rahimpour 2
  • Vahid Mirzaei 3
1 Ph.D.student,Department of Management, Boj.C., Islamic Azad University, Bojnord, Iran
2 Assistant professor, Department of Management, Boj.C.Islamic Azad University, Bojnord, Iran
3 Assistant professor, Department of Management, Boj.C., Islamic Azad University, Bojnord, Iran
چکیده [English]

This study aims to design a competency model for hospital managers using a grounded theory approach.
Methodology: The research is applied-developmental in purpose and qualitative in method. It was conducted using grounded theory, following the systematic approach developed by Strauss and Corbin. The study population included all hospital managers in Mashhad, Iran, from whom a purposive sample was selected. Sampling continued until theoretical saturation was achieved, which was reached after the 11th interview. Data were collected through semi-structured interviews. For data analysis, the grounded theory approach of Strauss and Corbin was applied, and the research model was ultimately presented as a paradigm model. To ensure the validity and quality of the research, Lincoln and Guba’s four criteria for evaluation were employed, confirming both validity and reliability.
Results: The study identified causal conditions, including knowledge of information and communication technology, financial knowledge, professional knowledge, organizational knowledge, human resource management, market knowledge, business knowledge, service improvement, and leadership ability. Contextual conditions involved the significant role of universities in enhancing management and the impact of regulations and guidelines. Intervening conditions included personal and personality traits. Strategies for strengthening the competencies of hospital managers included training and development, personal growth, improving individual and organizational culture, fostering constructive internal and external interactions, strategic orientation, and actions to implement these strategies. Finally, the study identified outcomes at individual, social, and economic levels.
Conclusion: In conclusion, the model developed in this study can serve as a foundation for enhancing the competencies of hospital managers nationwide.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Grounded theory
  • manager competencies
  • hospitals