اثربخشی طرحواره درمانی گروهی بر تنظیم هیجان و اختلال اضطراب فراگیر دختران نوجوان مبتلا به اختلال شخصیت مرزی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

کارشناسی ارشد، گروه روان‌شناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران (نویسنده مسئول)

چکیده

مقدمه: اختلال شخصیت مرزی که اغلب در دوران نوجوانی ظاهر می‌شود، با تغییرات عصبی، روانی و اجتماعی عمیق مشخص می‌شود؛ بنابراین پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی طرحواره درمانی گروهی بر تنظیم هیجان و اختلال اضطراب فراگیر دختران نوجوان مبتلا به شخصیت مرزی انجام شد.
روش کار: روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانش آموزان دختر نوجوان 15 تا 18 سال  مقطع دبیرستان شهرستان شاهرود در سال 1402 بود که از طریق نمونه‌گیری مرحله‌ای با پرسشنامه اختلال شخصیت مرزی (BPI) غربالگری و تشخیصی، انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه تجربی و کنترل (2 گروه 15 نفره) قرار داده شدند. ابزارهای اندازه‌گیری شامل پرسشنامه وسواسی – اجباری مادزلی، پرسشنامه اختلال اضطراب فراگیر (GADQ) و مقیاس تنظیم هیجان گراس و جان (۲۰۰۳) بود. جلسات طرحواره درمانی براساس روش طرحواره درمانی که توسـط یانـگ و همکارانش (2003) طراحی و تدوین شده است، اجرا شد. تجزیه‌وتحلیل اطلاعات با استفاده از تحلیل‌های توصیفی و تحلیل‌های استنباطیِ پارامتریک مانند آزمون تحلیل واریانس یک راهه ANOVA، آزمون اندازه‌گیری مکرر و آزمون‌ تعقیبی بونفرنی با استفاده از نرم افزار SPSS-24 انجام شد
نتایج: نتایج نشان داد که اختلاف معنی‌داری بین سه مرحله آزمون مولفه های تنظیم هیجان و اختلال اضطراب فراگیر در گروه تجربی وجود داشت (001/0>p)؛ ولی بین سه مرحله آزمون در متغیرهای تنظیم هیجان و اختلال اضطراب فراگیر گروه کنترل تفاوت معنادار نیست (05/0<p).   
نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش می‌توان گفت که طرحواره درمانی گروهی بر تنظیم هیجان و اختلال اضطراب فراگیر دختران نوجوان مبتلا به شخصیت مرزی اثرگذار است. پیشنهاد می‌گردد در جهت بهبود و درمان این دو متغیر از رویکرد طرحواره درمانی استفاده گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of group schema therapy on emotion regulation and generalized anxiety disorder in adolescent girls with borderline personality disorder

نویسنده [English]

  • Mona Modaresi
Master's degree, Department of Psychology, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran (Corresponding Author)
چکیده [English]

Introduction: The present study was conducted with the aim of investigating Borderline personality disorder, which often appears during adolescence, is characterized by profound neurological, psychological, and social changes; therefore, the present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of group schema therapy on emotion regulation and generalized anxiety disorder in adolescent girls with borderline personality.
Methods: The research method was a semi-experimental study with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population of the study was all adolescent female students aged 15 to 18 years old in high school in Shahrood city in 1402, who were selected through stage sampling with the Borderline Personality Disorder (BPI) screening and diagnostic questionnaire and randomly assigned to two experimental and control groups (2 groups of 15 people). The measurement tools included the Maudsley Obsessive-Compulsive Inventory, the Generalized Anxiety Disorder Questionnaire (GADQ), and the Gross and John Emotion Regulation Scale (2003). Schema therapy sessions were implemented based on the schema therapy method designed and developed by Young et al. (2003). Data analysis was performed using descriptive and parametric inferential analyses such as one-way ANOVA, repeated measures test, and Bonferroni post hoc test using SPSS-24 software.
Results:  The results showed that there was a significant difference between the three stages of the test of emotion regulation and generalized anxiety disorder components in the experimental group (p<0.001); however, there was no significant difference between the three stages of the test in the variables of emotion regulation and generalized anxiety disorder in the control group (p<0.05).
Conclusion: According to the results of the study, it can be said that group schema therapy is effective on emotion regulation and generalized anxiety disorder in adolescent girls with borderline personality. It is suggested that the schema therapy approach be used to improve and treat these two variables.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Schema Therapy
  • Emotion Regulation And Generalized Anxiety Disorder
  • Borderline Personality Disorder