رابطه سبک های مقابله ای و رابطه والد-کودک با سازگاری اجتماعی دانش آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی ،گروه روانشناسی تربیتی ، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی ، تنکابن ایران.

2 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن ، ایران.( نویسنده مسئول)

3 دکتری روانشناسی سلامت ،گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی ، تنکابن، ایران.

چکیده

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه سبک های مقابله ای و رابطه والد-کودک با سازگاری اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری انجام شد. پژوهش حاضر از نظر اهداف کاربردی، از نظر داده ها کمی و از نظر ماهیت توصیفی و از نظر روش همبستگی بود.
روش کار: جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول مدارس غرب مازندران دارای اختلال یادگیری بودند. حجم نمونه در پژوهش حاضر 152 نفر بودند با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سبک های مقابله ای اندلر و پارکر (1990)، پرسشنامه ارزیابی رابطه والد-فرزند فاین و همکاران (1983) و پرسشنامه سازگاری دانش آموزان سینها و سینگ (1993) بودند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره با روش گام به گام انجام شد.
نتایج: نتایج نشان داد رابطه خطی بین سبک مقابله مساله مدار، سبک مقابله هیجان مدار، رابطه پدر-کودک و رابطه مادر-کودک با سازگاری اجتماعی در سطح 01/0 مثبت و معنادار است و رابطه خطی بین سبک مقابله اجتنابی با سازگاری اجتماعی در سطح 01/0 منفی و معنادار است. و متغیرهای رابطه مادر-کودک، سبک مقابله اجتنابی، سبک مقابله مساله مدار و سبک مقابله هیجان مدار پیش بینی کننده برای سازگاری اجتماعی می باشند.
نتیجه‌گیری: داده‌های حاصله پیشنهاد دهنده اثر ضد دردی عصاره هیدروالکلی برگ مورینگا است، که ممکن است به واسـطه هـر دو مکانیسم مرکزی و محیطی باشد. وجود فلاونوئیدها ممکن است مسئول ایجاد فعالیت ضد دردی این گیاه باشد و لذا با انجام تحقیقات تکمیلی می‌توان از آن به عنوان یک داروی ضد دردی استفاده نمود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The relationship between coping styles and parent-child relationships with social adjustment of students with learning disabilities

نویسندگان [English]

  • Seyedemaryam Moshashaei 1
  • Hajar Zarei 2
  • Eshagh Samkhaniani 3
1 M.A. education psychology ، Department of education psychology, Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon ,Iran.
2 Associate Professor, Department of Knowledge and Information Science, Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran.
3 PhD in Health Psychology ، Department of Psychology , Tonekabon Branch , Islamic Azad University, Tonekabon , Iran.
چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of determining the relationship between coping styles and parent-child relationships with social adjustment of students with learning disabilities. The present study was quantitative in terms of applied objectives, descriptive in terms of data, and correlational in terms of method. The statistical population of the present study was all female students in the first year of secondary school in schools in western Mazandaran with learning disabilities. The sample size in the present study was 152 people and was selected using multi-stage cluster sampling. The research tools included the Endler and Parker (1990) coping styles questionnaire, the Fine et al. (1983) parent-child relationship assessment questionnaire, and the Sinha and Singh (1993) student adjustment questionnaire. Data analysis was performed using Pearson correlation tests and multivariate regression with a stepwise method. The results showed that the linear relationship between problem-focused coping style, emotion-focused coping style, father-child relationship and mother-child relationship with social adjustment is positive and significant at the 0.01 level, and the linear relationship between avoidant coping style and social adjustment is negative and significant at the 0.01 level. And the variables of mother-child relationship, avoidant coping style, problem-focused coping style and emotion-focused coping style are predictors of social adjustment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Coping styles
  • parent-child relationship
  • social adjustment
  • learning disabilities