اثرآموزش نوروفیدبک بر کنترل پاسخ و مهارت های حسی حرکتی در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی.

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روان شناسی و علوم تربیتی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران

2 دانشیار گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی،دانشگاه سیستان و بلوچستان ، زاهدان ، ایران

3 استادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی،بخش روان شناسی،کرمان، ایران

چکیده

مقدمه: مطالعه حاضر با هدف بررسی اثرات نوروفیدبک بر عملکرد دیداری شنیداری (بازداری از واکنش و حسی – حرکتی) کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی- بیش فعالی است.
روش کار­: مطالعه حاضر از نوع شبه آزمایشی است و با استفاده از برنامه‎ی پیش آزمون پس آزمون با یک گروه انجام شد. جمعیت آماری همه‎ی دانش آموزان 7-14 ساله‎ای را شامل می‎شود که در سال 1395-1396 با تشخیص اختلال کم توجهی- بیش فعالی به مرکز مشاوره‎ی پیوند کرمان مراجعه کرده‎اند. نمونه 30 دانش آموز را شامل می‎شود که با روش نمونه برداری در دسترس و داوطلبانه انتخاب شده‎اند. ابتدا، آزمون دیداری شنیداری یکپارچه (IVA) برای غربالگری شرکت کنندگان اجرا شد و سپس پروتکل نوروفیدبک در 40 جلسه‎ی 45 دقیقه‎ای سه روز در هفته انجام شد.
نتایج: نتایج نشان داد که پیشرفت‎های آماری و بالینی قابل توجهی در مقیاس‎های IVA نمره میانگین پاسخ (دیداری و شنیداری) و نمره‎ی میانگین مهارت حسی حرکتی (دیداری و شنیداری) وجود دارد.
نتیجه گیری: بر اساس یافته‎های این مطالعه، آموزش نوروفیدبک کنترل پاسخ و مهارت‎های حسی حرکتی را در هر دو جنبه‎ی دیداری و شنیداری در کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی بیش فعالی در مراحل پس آزمون و پیگیری بهبود بخشید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Effect of Neurofeedback training on response control and motor-sensory skills in children with hyperactivity disorder

نویسندگان [English]

  • Mahsan Asadisaravi 1
  • mahmoud shirazi 2
  • hasan baniasadi 3
1 Department of Psychology, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran
2 Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran
3 Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, university of Shahid Bahonar, Kerman, Iran
چکیده [English]

Introduction: The aim of this study was to examine the effects of neurofeedback on visual–auditory performance (response inhibition and sensorimotor skills) in children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD). The present research was a quasi-experimental study using a one-group pretest–posttest design. The statistical population included all students aged 7 to 14 who were diagnosed with ADHD and referred to the Peyvand Counseling Center in Kerman during 2016–2017. The sample consisted of 30 students selected through convenience and voluntary sampling. First, the Integrated Visual and Auditory (IVA) test was administered to screen participants, and then the neurofeedback protocol was implemented in forty 45-minute sessions, three times a week. The results showed statistically and clinically significant improvements in IVA measures, including the mean response control scores (visual and auditory) and mean sensorimotor skill scores (visual and auditory). Based on the findings, neurofeedback training improved response control and sensorimotor skills in both visual and auditory aspects among children with ADHD in the posttest and follow-up stages.

کلیدواژه‌ها [English]

  • ADHD
  • IVA
  • Motor-sensory
  • Neurofeedback
  • Response control