سنجش نقش میانجی عادت‌های مطالعه در رابطه بین برانگیختگی هیجانی با اضطراب امتحان در بین دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبابی، تهران، ایران.

3 استادیار گروه روان‌شناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

این تحقیق با هدف نقش میانجی عادتهای مطالعه در رابطه بین برانگیختگی هیجانی با اضطراب امتحان در بین دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم انجام شده است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه‌ آماری این پژوهش را کلیه‌ دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر کرمان به تعداد حدود 4700 نفر که در سال تحصیلی 1400-1401 مشغول به تحصیل بودند ، تشکیل می‌دهد که 354 نفر با روش تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم طبقات به عنوان نمونه انتخاب شده اند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه‌های اضطراب امتحان ساراسون (1957)، پرسشنامه مهارتهای مطالعه هاستون (2013)، پرسشنامه هیجان خواهی ماروین زاکرمن (1978) استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزارهای spss24 و Amos24 انجام گرفته و از آزمون t تک نمونه‌ای، رگرسیون چند گانه، آزمون سوبل و مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته‌های پژوهش ضمن تأیید الگوی پیشنهادی پژوهش، نشان داد که بین برانگیختگی هیجانی با اضطراب امتحان و عادتهای مطالعه در بین دانش آموزان دختر رابطه معنی داری وجود دارد. نتایج آزمون سوبل نشان می دهد عادتهای مطالعه در رابطه بین برانگیختگی هیجانی با اضطراب امتحان دانش آموزان نقش میانجی دارد. بین عادت‌های مطالعه با اضطراب امتحان در بین دانش آموزان دختر رابطه معکوس و معنی داری وجود دارد و مهمترین پیش بینی کننده اضطراب امتحان دانش آموزان به ترتیب انگیزه و نگرش، تکنیک‌های آمادگی برای امتحان، تمرکز و حافظه، مدیریت زمان و سازمان دهی و پردازش اطلاعات می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Measuring the mediating role of study habits in the relationship between emotional arousal and exam anxiety among female students of the second secondary school

نویسندگان [English]

  • Arezoo Hossein Rezaei 1
  • Fariborz Dortaj 2
  • Seyyed Ali Hoseini Almadani 3
1 PhD. Student in Psychology, Department of Psychology, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Professor, Department of educational Psychology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Psychology, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

This research has been conducted with the aim of mediating the role of study habits in the relationship between emotional arousal and test anxiety among female students of the second secondary school. The descriptive research method was correlation type. The statistical population of this research consists of all the female students of the second secondary school in Kerman city, about 4700 people who were studying in the academic year 2021-2022, of which 354 people were selected as a sample by stratified random method according to the size of the classes. Sarason's test anxiety questionnaires (1957), Huston's study skills questionnaire (2013), and Marvin Zuckerman's excitement seeking questionnaire (1978) were used to collect data. Data analysis was done with spss24 and Amos24 software and single sample t-test, multiple regression, Sobel test and structural equation modeling were used. The research findings, while confirming the proposed research model, showed that there is a significant relationship between emotional arousal, exam anxiety and study habits among female students. The results of the Sobel test show that study habits play a mediating role in the relationship between emotional arousal and exam anxiety of students. There is an inverse and significant relationship between study habits and exam anxiety among female students, and the most important predictors of students' exam anxiety are motivation and attitude, exam preparation techniques, concentration and memory, time management and organization, and Information processing.

کلیدواژه‌ها [English]

  • exam anxiety
  • emotional arousal
  • study habits