اثربخشی آموزش مهارت‌های ذهن‌آگاهی بر شفقت به خود و مهارت‌های ارتباطی زنان دارای فرسودگی والدگری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.

2 دانشیار گروه روان شناسی بالینی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.

چکیده

مقدمه: فرسودگی والدگری متغیری است که زنان را با آسیب­های روانی، اجتماعی، شناختی و هیجانی مختلفی مواجه می­سازد. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های ذهن‌آگاهی بر شفقت به خود و مهارت‌های ارتباطی زنان دارای فرسودگی والدگری انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر کاربردی، از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل زنان دارای فرسودگی والدگری مراجعه کننده به مراکز مشاوره آموزش و پرورش شهر اصفهان در فصل تابستان 1402 بود. در این پژوهش تعداد 30 زن دارای فرسودگی والدگری با روش نمونه‌گیری هدفمند (با توجه به ملاک­های ورود به پژوهش) انتخاب و با شیوه تصادفی در گروه­های آزمایش و گواه جایدهی شدند (15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه گواه). افراد حاضر در گروه آزمایش مداخله آموزش مهارت‌های ذهن‌آگاهی را طی هشت هفته در هشت جلسه 90 دقیقه‌ای دریافت نمودند. در این پژوهش از پرسشنامه شفقت به خود (SCQ)، پرسشنامه فرسودگی والدگری (PBQ) و پرسشنامه مهارت‌های ارتباطی (CSQ) استفاده شد. داده‌های با تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS23 تجزیه و تحلیل شد.
نتایج:  نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های ذهن‌آگاهی بر شفقت به خود (0001/0>P) و مهارت‌های ارتباطی (0001/0>P) زنان دارای فرسودگی والدگری تأثیر معنادار دارد.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های حاصل از پژوهش حاضر، آموزش مهارت‌های ذهن‌آگاهی با انجام تمرینات ذهن‌آگاهی، کسب آگاهی نسبت به زمان حال، کسب آگاهی نسبت به اعمال پنج حس اصلی بدن، کسب آگاهی  نسبت به هیجانات و بکارگیری ذهن­آگاهی در زندگی روزمره می‌تواند به عنوان روشی کارآمد در جهت بهبود شفقت به خود و مهارت‌های ارتباطی زنان دارای فرسودگی والدگری مورد استفاده قرار داد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Mindfulness Skills Training on Self-Compassion and Communication Skills in Women with Parenting Burnout

نویسندگان [English]

  • maryam shoghi 1
  • gholamreza manshaei 2
1 Ma in General Psychology, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
2 Associate Professor, Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Islamic Azad University, Isfahan Branch (Khorasgan), Isfahan, Iran.
چکیده [English]

Introduction: Parenting burnout is a variable that confronts women with various psychological, social, cognitive and emotional injuries. Based on this the present study was conducted to investigate the effectiveness of mindfulness skills training on self-compassion and communication skills in women with parenting burnout.
Methods: The statistical population of the present study included women with parenting burnout who referred to education counseling centers in Isfahan city in the summer season of 2023. In this research, 30 women with parenting burnout were selected by purposeful sampling (according to the criteria for entering the research) and randomly assigned to experimental and control groups (15 women in the experimental group and 15 women in the control group). The parents of the women in the experimental group received the mindfulness skills training during eight weeks in eight 90-minute sessions. Self-Compassion Questionnaire (SCQ), Parental Burnout Questionnaire (PBQ) and Communication Skills Questionnaire (CSQ) were used in the present study. The data were analyzed through mixed ANOVA via SPSS23 software.
Results:  The results showed that mindfulness skills training has significant effect on the self-compassion (p<0001) and communication skills (p<0001) in the women with parenting burnout.
Conclusion: Based on the findings of the present research, mindfulness skills training by performing mindfulness exercises, gaining awareness of the present time, gaining awareness of the five main senses of the body, gaining awareness of emotions and applying mindfulness in daily life can The title used an efficient method to improve the self-compassion and communication skills of women with parenting burnout.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mindfulness Skills Training
  • Self-Compassion
  • Communication Skills
  • Parenting Burnout