مقایسه اثربخشی توان‌بخشی شناختی- حرکتی و توان‌بخشی شناختی- غیرحرکتی بر حافظه کاری کودکان با ناتوانی یادگیری خواندن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان‌شناسی کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.

2 استاد گروه روان‌شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.

3 دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

چکیده

مقدمه: اختلال اضطراب فراگیر اخلالی است که در طی آن فرد به طور دائم درباره رویدادهای آینده نگران است و از آنها می ترسد، موضوعی که به نگرانی مزمن و بیمارگون درباره رویدادها منجر می شود. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر ذهنی­سازی بر مشکلات بین فردی و ناگویی هیجانی افراد دارای اختلال اضطراب فراگیر انجام گرفت.
روش کار: پژوهش حاضر کاربردی، از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری شامل افراد دارای اختلال اضطراب فراگیر مراجعه کننده به مراکز مشاوره منطقه یک شهر تهران در سه ماهه پاییز سال 1402 بودند. در این پژوهش تعداد 34 فرد دارای اختلال اضطراب فراگیر با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با شیوه تصادفی در گروه­های آزمایش و گواه جایدهی شدند (17 نفر در گروه آزمایش و 17 نفر در گروه گواه). افراد حاضر در گروه آزمایش درمان مبتنی بر ذهنی­سازی را طی هشت هفته در هشت جلسه 90 دقیقه‌ای دریافت نمودند. در این پژوهش از پرسشنامه اختلال اضطراب فراگیر (GADQ)، پرسشنامه مشکلات بین فردی (IPQ) و پرسشنامه ناگویی هیجانی (AQ) استفاده شد. داده‌ها با تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS23 تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر ذهنی­سازی بر مشکلات بین فردی (001/0>P؛ 65/0=Eta؛ 57/59=F) و ناگویی هیجانی (001/0>P؛ 60/0=Eta؛ 51/48=F) افراد دارای اختلال اضطراب فراگیر تأثیر معنادار دارد.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های حاصل از پژوهش حاضر، درمان مبتنی بر ذهنی­سازی با بهره‌گیری از آموزش مهارت‌ها و نگرش‌های بهنجار، تقویت انعطاف‌پذیری و مقابله با استرس، افزایش ظرفیت ارتباطی، پذیرا بودن نسبت به دیدگاه دیگران و ایجاد ذهنیت موفق می‌تواند به عنوان درمانی کارآمد در جهت کاهش مشکلات بین فردی و ناگویی هیجانی افراد دارای اختلال اضطراب فراگیر مورد استفاده قرار داد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparing the Effectiveness of Cognitive-Motor Rehabilitation and Cognitive-Non-Motor Rehabilitation on Working Memory of Children with Disability in Reading Learning

نویسندگان [English]

  • mozhgan soltani 1
  • farah naderi 2
  • parviz asgari 2
  • vahid nejati 3
1 PhD student in the psychology of exceptional children, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
2 Professor, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
3 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Introduction and purpose: Generalized anxiety disorder is a disorder in which a person constantly worries about and fears future events, leading to chronic and morbid worry about events. According to this the present study was conducted to investigate the effectiveness of treatment based on mentalization on interpersonal problems and alexitimia of people with generalized anxiety disorder.
Methodology: The current study was a semi-experimental application with a pre-test-post-test design with a control group and a two-month follow-up period. The statistical population included people with generalized anxiety disorder who referred to the counseling centers of district one of Tehran in the Fall quarter of 2023. In this research, 34 people with generalized anxiety disorder were selected by purposive sampling and randomly assigned to experimental and control groups (17 people in the experimental group and 17 people in the control group). The people in the experimental group received treatment based on mentalization during eightweeks in eight 90-minute sessions. General Anxiety Disorder Questionnaire (GADQ), Interpersonal Problems Questionnaire (IPQ) and Alexitimia Questionnaire (AQ) were used in the present study. The data were analyzed through mixed ANOVA via SPSS23 software.
Findings: The results showed that treatment based on mentalization has significant effect on the interpersonal problems (p<0.001, Eta=0.65, F=59.57) and alexitimia (p<0.001, Eta= 0.60, F=48.51) of people with generalized anxiety disorder.
Conclusion: According to the findings of the present study, treatment based on mentalization can be used as an efficient method to decrease interpersonal problems and alexitimia of people with generalized anxiety disorder through employing techniques such focusing on the teaching normal skills and attitudes, strengthening flexibility and dealing with stress, increasing communication capacity, being receptive to others' points of view, and creating a successful mindset. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Alexitimia
  • Generalized Anxiety Disorder
  • Interpersonal Problems
  • Treatment Based on Mentalization