مقایسه اثربخشی آموزش توانمندسازی روان‌شناختی و طرحواره درمانی بر تاب‌آوری روان‌شناختی و افکار خودکشی دختران نوجوان قربانی خشونت خانگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج، یاسوج، ایران.

2 گروه آموزشی روانشناسی، دانشکده علوم، موسسه آموزش عالی زند شیراز، شیراز، ایران

3 گروه روانشناسی تربیتی، پردیش فرهنگیان شهید ایزدپناه یاسوج، یاسوج، ایران

چکیده

مقدمه: امروزه عوامل به‌وجودآورندۀ فشار عصبی در زندگی همۀ افراد وجود دارد و مشکلاتی برای فرزندان در خانواده ها ایجاد نموده است، در خانواده  گاهی اوقات   به دلیل درک متقابل والدین و فرزندان، خشونت خانگی ایجاد می گردد،  که این امر منجر به  افکار منفی در فرزندان از قبیل خودکشی می شود.  هدف از مطالعه حاضر مقایسه اثربخشی آموزش توانمندسازی روان‌شناختی و طرحواره درمانی بر تاب آوری روانشناختی و اندیشه‌پردازی خودکشی  دختران نوجوان قربانی خشونت خانگی شهر دهدشت   صورت می گیرد.
روش کار:  این مطالعه از نوع روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح سه مرحله­ای (پیش‌آزمون- پس‌آزمون-پیگیری) و سه گروهی  با دوره پیگیری دو ماهه صورت گرفته است، جامعه آماری پژوهش شامل دختران نوجوان قربانی خشونت خانگی شهرستان دهدشت در شش ماهه دوم سال 1400 بود که تعداد 45  نفر در سه گروه 15 نفری  (گروه آزمایش آموزش توانمندسازی روان‌شناختی، گروه طرحواره درمانی و گروه گواه)به عنوان نمونه بصورت تصادفی- طبقه ای،انتخاب شد، تجزیه و تحلیل آماری به کمک نرم افزار      spssنسخه 23 و از آزمون تحلیل واریانس با طرح ترکیبی[1] و اندازه‌گیری مکرر صورت گرفت.
نتایج: نتایج نشان داد که بین میزان اثربخشی آموزش توانمندسازی روان‌شناختی و طرحواره درمانی بر تاب‌آوری روان‌شناختی، میزان اثربخشی آموزش توانمندسازی روان‌شناختی و طرحواره درمانی بر اندیشه‌پردازی خودکشی دختران نوجوان قربانی خشونت خانگی تفاوت معنادار وجود دارد(p<0.05).  نتیجه گیری: نتایج نشان داد که آموزش توانمندسازی روان‌شناختی و طرحواره درمانی بر تاب‌آوری روان‌شناختی، اندیشه‌پردازی خودکشی دختران نوجوان قربانی خشونت خانگی  شهر دهدشت تاثیر دارد و می تواند در کاهش خودکشی و دور کردن افکار منفی موثر واقع گردد، نتایج نشان داد که طرحواره درمانی بر میزان تاب‌آوری روان‌شناختی، اندیشه‌پردازی خودکشی اثرگذاری بیشتری نسبت به آموزش توانمندسازی روان‌شناختی  داشته است.
 
[1]. Mixed Design

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparing the effectiveness of psychological empowerment training and schema therapy on psychological resilience, suicidal ideation and of adolescent girls who are victims of domestic violence in Dehdasht city

نویسندگان [English]

  • Hojatullah Andisheh 1
  • Khosro Ramezani 2
  • Seyyed Yusuf Rasouli 3
1 Doctoral student of general psychology, Islamic Azad University, Yasouj Branch, Yasouj, Iran.
2 Department of Psychology, Faculty of Science, Zand Institute of Higher Education, Shiraz, Shiraz, Iran
3 Department of Educational Psychology, Shahid Izadpanah Farhangian District, Yasouj, Yasouj, Iran
چکیده [English]

Introduction: Nowadays, there are factors that cause nervous tension in the lives of all people and it has created problems for children in families, domestic violence sometimes occurs in families due to the mutual understanding of parents and children, which leads to thoughts It becomes negative in children such as suicide. The purpose of this study is to compare the effectiveness of psychological empowerment training and schema therapy on psychological resilience and suicidal ideation of teenage girls who are victims of domestic violence in Dehdasht city.
Methods: This study is a quasi-experimental research method with a three-stage design (pre-test-post-test-follow-up) and three groups with a two-month follow-up period. It was the second half of the year 1400, when 45 people were selected in three groups of 15 people (experimental group of psychological empowerment training, schema therapy group and control group) as a random-stratified sample, statistical analysis using spss software 23 and the analysis of variance test was done with a combined design and repeated measurement.
Results:  The results showed that there is a difference between the effectiveness of psychological empowerment training and schema therapy on psychological resilience, the effectiveness of psychological empowerment training and schema therapy on suicidal ideation, and the difference between the effectiveness of psychological empowerment training and schema therapy on of adolescent girls who are victims of domestic violence. There is significant (p<0.05).
Conclusion: The results showed that psychological empowerment training and schema therapy have an effect on psychological resilience, suicidal ideation of adolescent girls who are victims of domestic violence in Dehdasht city and can be effective in reducing suicide and removing negative thoughts. Schema therapy has had a greater effect on psychological resilience, suicidal thoughts than psychological empowerment training.

کلیدواژه‌ها [English]

  • psychological empowerment
  • schema therapy
  • psychological resilience
  • suicidal ideation